Superduellen i Helly Hansen Skagen Race avgjort

CAMILLA svingte seg til seier

CAMILLA svingte seg til seier

Kl. 08:11:27 i dag morges kom CAMILLA i mål som første båt.  De vant dermed den bebudete superduellen og svingte seg bokstavelig talt til seier.

Publisert Sist oppdatert

– Ja vi kjørte kjølen mye ut og inn – mellom 15 og 35 grader til lo, forteller Christen With, sailing master om bord i Ole Martin Vordahls CAMILLA, en båt av typen Coocksen 50.

MISSET I STARTEN. CAMILLA ledet helt fra starten av etter at FRAM-laget, som seilte Transpac 52en FRAM XVI, misset i starten ta tidtagningen var blitt et minutt feil.

– Vi klokket av 1-minutt-signalet til starten foran oss som vårt 10 minutters signal, sier Kjell Arne Myrann, navigatør om bord i FRAM XVI, som kom over startlinjen 15 sekunder etter CAMILLA.

Og denne avstanden holdt seg  i flere timer med pluss-minus et par båtlengder.

SVÆRT LIKT. – Båtene seilte utrolig likt, det mente mannskapene om bord i begge båtene.

Men etter hvert ség CAMILLA fra meter for meter, spesielt på strekket fra Skålholmen til Brofjordens Anhjörning. CAMILLA har svingkjøl, og med den svinget 35 grader til lo, fikk båten ekstra stabilitet som kom godt med og ga litt mer pondus og kraft i den friske vinden, som varierte mellom 15 og 25 knop og ga kryss eller litt stikk i skjøtene det meste av veien. FRAM XVI har en 3,5 meter dyp, fast kjøl.

ANNEN LIGA. SEILmagasinets reportere var om bord i hver sin båt, og begge er skjønt enige om at seiling med disse båtene tilhører en annen liga enn de øvrige båtene i feltet. Vi dundret forbi de andre båtene i feltet i en fart som ofte var dobbelt så høy som de øvriges.

Ned mot Skålholmen lå vi om bord i FRAM XVI  steady i 15 knop med litt stikk i skjøtene i lengre perioder. Båtene etterlater seg et strakt kjølvann og nesten ikke bølger. Det er som å seile en king size Melges. Begge båtene er hypereffektive regattamaskiner.

Til sammenligning forsvant NORSTEAM og ble borte før Slagentangen var passert, og de to båtene tok begge igjen samtlige båter i shorthanded-klassene.

17 MINUTTER FORAN. Men som sagt – CAMILLA ség i fra – og kom i mål 17 minutter og 11 minutter foran FRAM XVI. Om bord i FRAM XVI var Kristoffer Spone sjefsrorer, mens Kjell Inge Heiberg var sjef over storseilet. Bak i bussen var det Einar Koefoed og Kjell Arne Myrann som tok de strategiske valgene.

Om bord i CAMILLA tok Bjørn Mørland Pedersen og Peder Jahre hovedsakelig hånd om roret, mens Nisse Nordenstrøm var på storseilet. Navigatør var Nils Kristensen, mens Christen With tok hånd om strategien.

FØRSTE FLERSKROG. Mellom de to båtene og 8 minutter og 40 sekunder etter CAMILLA, kom ORMA 60-trimaranen XXSTREME med Petter Noreng som skipper i mål. De startet imidlertid 10 minutter etter, og Noreng var derved skipper på regattaens raskeste båt.

FØRSTE SHORTHANDEDBÅT. YOGA –en Hanse 540 – med Jon Storli og Henrik Nore om bord, var første shorthanded-båt i mål.

Du finner løpende oppdaterte resultatlister her.