Tour de France à Voile 2011

Ny 34-foter fra Archambault valgt til prestisjeregatta

Ny 34-foter fra Archambault valgt til prestisjeregatta

Rett før siste seilas i seilsportens Tour de France skulle starte for noen dager siden, kunne regattasjef William Borel fortelle at en helt ny Archambault-modell vil erstatte dagens Farr 30. Den nye modellen vil bli tatt i bruk fra 2011.

Publisert Sist oppdatert

Tour de France à Voile er seilsportens variant av syklistenes mer berømte race, og i år deltok 23 lag i etapperegattaen. Regattaen seiles i identiske båter, og i de 10 siste årene er Farr 30 – en båt som opprinnelig het Mumm 30 – blitt benyttet.

ARBEIDSNAVN M34. Det blir det en endring på fra 2011. Da skal det seiles i en båt som blir bygd av verftet Archambault og som er tegnet av designkontoret Joubert-Nivelt. Båten har arbeidsnavnet M34. Første båt vil bli sjøsatt i mars i 2010, og fra juli måned samme år vil det bli produsert fem båter i måneden.

Den nye båten blir 10,34 m lang – en meter lenger enn Farr 30, og dette valget innebærer at regattaen vil få flere lengre havseilaser på etappene enn tidligere. Båten blir også smalere – 2,98 m mot Farr 30s 3,08 m. Deplasementet blir på beskjedne 2400 kg, og med et seilareale på 72 kvm på bidevind og en gennaker på 130 kvm som settes på baugsprydet, burde det bli betydelig fartspotensiale i båten.

LETT Å TRANSPORTERE. Kjølen kan trekkes inn i skroget, noe som reduserer kjøldybden fra 2,50 m til 1,70 m. Dette er også med på å gjøre båten lettere å traile, noe som var ett av kravene som ble stilt da arrangøren utlyste en designkonkurranse for å finne erstatteren til Farr 30. Masten kan også splittes i to deler, noe som også er et pluss i transport-sammenheng.

Inklusive henger skal båten koste 120 000 euro.

DESIGNKONKURRANSE. 23 forslag ble sendt inn til vurdering da den nye Tour de France-båten skulle finnes. Tre av dem ble plukket ut til finalerunden:

  • JPK 998 fra JPK Composite som er tegnet av Jacques Valer
  • One Design T2011 fra K-Challenge som er tegnet av Russel Coutts/Andrej Justin
  • M34

M34 er som sagt kun et arbeidsnavn. Båttypens offisielle navn vil bli offentliggjort senere.

William Borel, som har vært leder for utvelgelsen av båten sammenligner M34 med Farr 30 slik:

Båten er lenger, mer moderne og mer egnet for havseilaser. Forholdet mellom seil og deplasement er større. Båten skal seile 0,5 knop raskere på bidevind og betydelig raskere unna været. Den vil også bli lettere å transportere.

 

6 TIDLIGERE BÅTTYPER. I løpet av 32 år er seks ulike båttyper blitt benyttet i Tour de France à Voile. Den første het Ecume de Mer – ikke spesielt kjent i Norge – deretter fulgte First 30 fra Bénéteau, Rush Royale, Rush Selection og Jeanneau One Design 35, alle fra Jeanneau, før Mumm 30 (Farr 30) overtok i 1999.

Fra 2011 blir det så Archambaults M34 som gjelder.

AMATØRER MOT PROFFER. Noe av ideen bak Tour de France à Voile var at amatører og profesjonelle skulle kunne konkurrere mot hverandre i en miks av baneseilaser og havseilasersom er inntil 200 nautiske mil lange.

Det fins også en italiensk variant av regattaen – Giro Vela – og også de skal ha flagget interesse for M 34.

TRANSATLANTISK ENTYPESEILAS.  William Borel kunne også avsløre en annen nyhet i forbindelse med lanseringen av M34:

En transatlantisk regatta i den samme båttypen. Regattaen skal gå i passatvind-området og arbeidsnavnet er One Wave West, og den første vil starte etter at Tour de France à Voile i 2011 er fullført.

Tanken er at det skal bli en virkelig spenstig unnavindsseilas.