Skal forsøke å seile over Atlanteren i over 30 knop i snitt

Grønt lys for rekordforsøk

Grønt lys for rekordforsøk

I dag ble beredskapsnivået satt i grønt. Natt til torsdag vil skipper Franck Camma legge ut fra New York med trimaranen GROUPAMA 3 – i et forsøk på å slå sin egen rekord over Atlanteren. Og da må han seile i over 30 knop – i gjennomsnitt!

Publisert Sist oppdatert

4 døgn, 3 timer og 57 minutter lyder GROUPAMA 3s gjeldende rekord over Atlanteren på, og omgjort i timer forteller det at de brøt en barriere ved å seile over Atlanteren på under 100 timer! 99 timer og 57 minutter brukte Franck Camma og mannskapet hans. Da holdt GROUPAMA 3 en gjennomsnittsfart på utrolige 29,26 knop. Nå må de opp mot 30 knop og over for å slå den, men det tror Franck Camma vil være mulig.

Sist ødela de en av båtens to foiler, og uten det uhellet ville de ha seilt enda raskere for to år siden. Det gir Camma tro og håp om at rekorden kan slås.

I STARTGROPEN. Helt siden 7. juli har båten ligget klar i New York i påvente av at et gunstig værvindu skal dukke opp. Nå mener meteorolog Sylvain Mondon og navigatør Stan Honey at de har funnet det, og beredskapen er satt i grønt.

Værvinduet de har ventet på skal gi optimal vindstyrke, optimal vindvinkel og den skal være slik at de kan seile en rettest – og dermed også en kortest – mulig kurs over Atlanteren – fra Ambrose Light utenfor New York til Lizard Point utenfor England. Den rette linjen utgjør en distanse på 2925 nautiske mil.

800 N MIL PÅ 24 TIMER. Underveis vil de også forsøke å slå en annen rekord GROUPAMA 3 innehar. I løpet av 24 timer har båten tilbakelagt 794 nautiske mil. Nå er målet å sprenge 800-grensen. 794 n mil gir en gjennomsnittshastighet på 33,08 knop.

GROUPAMA 3 er en 31,5 m lang trimaran som veier 18 tonn. Bredden er 22,5 meter. Storseilet er 356 kvm, fokka 201 kvm og spinnakeren 472 kvm. Mannskapet teller 10 personer.

MODERAT. En av konstruktørene, Vincent Lauriot-Prévost, forteller at båten er basert 60 fots ORMA-trimaraner. Den er ikke av de største trimaranene, den har tre ror, har en bred og åpen cockpit og et relativt moderat seilplan. Dette fordi båten er lett. Vekt og seilareale er avpasset til hverandre. Dekk og utstyr er arrangert slik at mannskapet raskt kan endre seilplan og trim slik at båten kan seile optimalt i forhold til vinden uansett hvordan det blåser. Foilene er plassert langt forut slik at skrogene skal holdes «nose up» i mye vind og ikke så lett bore seg ned i sjøene. Han karakteriserer båten som sikrere å seile enn en ORMA 60.

Og så går den mye fortere..

Om de klarer å slå rekorden vil de nærmeste døgnene vise. Du kan følge rekordforsøket her.