Norsk Class 40 i internasjonalt selskap

Unik mulighet til å være med på utfordrende regatta

Unik mulighet til å være med på utfordrende regatta

Rune Aasberg har tenkt å delta i doublehandedregattaen Solitaire du Chocolat mellom Frankrike og Mexico i sin Class 40. Men han mangler en makker å seile med.

Publisert Sist oppdatert

Et av Class 40-klassens store arrangementer denne sesongen blir utvilsomt den nyinnstiftede doublehanded-regattaen Solitaire du Chocolat som starter 18. oktober fra Nantes i Frankrike. 31 båter fra 10 nasjoner er allerede påmeldt, og Rune Aasberg fra KNS har et sterkt ønske og fremskredne planer om å bli den 32. deltageren fra den 11. nasjonen.

MANGLER MAKKER. – Jeg mangler imidlertid en makker å seile sammen med, sier han til SEILmagasinet.

– Jeg tror det blir en fantastisk regatta og en opplevelse for livet. Flere av Frankrikes aller beste shorthandedseilere stiller til start. Regattaen ble lansert i desember i 2008 og har fått stor oppmerksomhet, ikke minst på grunn av rammen rundt, sier han.

SJOKOLADERUTEN. Solitaire du Choclat er en regatta til minne om det den gamle «sjokoladeruten» – sjøveien mellom Mexico og Frankrike der båtene fraktet kakao til Europa fra Mexico og Mellom-Amerika. I  tillegg til det har regattaen et sosialt aspekt ved seg, ved at hvert deltagerlag vil profilere et veldedighetsprosjekt som en donator har sagt seg villig til å gi 25 000 euro til. I hele uken før start vil byen Nantes være preget av arrangementer som har med sjokolade å gjøre. Tilsvarende blir det når seilerne kommer til Mexico.

INTERESSERTE? – Jeg håper det fins noen seilere der ute som har lyst til å være med meg på dette. Jeg holder båt og alt utstyr som har med båten å gjøre, men vi må spleise på alt som har med selve deltagelsen å gjøre – inklusive det å få båten fraktet hjem igjen fra Mexico, sier Rune Aasberg.

Han regner med at deltagelsen totalt vil koste ca. 300 000 kroner. Det betyr kr 150 000 på hver. I tillegg må makkeren ha anledning til å sette av tid.

– Man må nok regne med at hele oktober og november, pluss litt av desember, går med til prosjektet, sier Aasberg.

Han forteller at de må gjennomføre en kvalifisering på 1000 nautiske mil i forkant av regattaen, men han har søkt arrangøren om at transporten av båten fr Oslo til Nantes skal bli godkjent som kvalifisering.

– Hvis vi ikke får godkjent dette, må kvalifiseringen være gjennomført før 1. september, sier han.

ERFAREN OG KEEN. Om seileren som skal være med, sier han:

– Den som skal være med må selvfølgelig ha seilerfaring, men man behøver ikke være noen superseiler med lang merittliste. Det viktigste for meg er at den som blir med er skikkelig keen og har lyst til å være med, pluss har grunnleggende god seilerfaring. Jeg tar gjerne med meg en seiler som ikke nødvendigvis er like gammel som meg (43).

– Og skulle det bli flere om beinet, vil jeg ha en utvelgelsesprosess som består av prøveseiling og samtaler. Det er viktig at kjemien stemmer når man skal leve sammen i så lang tid, sier han og håper flere vil være interesserte i denne unike muligheten til å forsøke seg i det internasjonale shorthandedmiljøet.

– Personen som blir med må gjerne ha egen sponsor som kan profileres, sier han til slutt.

NY CLASS 40. Rune Aasbergs Class 40 er av typen Express 40. Den er bygd i England og ble seilt til Norge i fjor høst. Denne sesongen har han brukt til å bli kjent med båten. Hans store mål, «som jeg bare skal være med på», for å sitere Aasberg, er soloseilasen Route du Rhum i 2010.

Er du interessert i å bli Rune Aasbergs makker – eller høre nærmere om deltagelsen i Solitaire du Chocolat – kan han nås på telefon 971 11 028 eller per epost – enten på denne, eller denne.