Norsk båt i Volvo Ocean Race?

Espen drømmer om båt til 160 millioner

Espen drømmer om båt til 160 millioner

Seilforbundets sjef planlegger tidenes dyreste norske båtprosjekt. I morgen får han vite om drømmen går i oppfyllelse.

Publisert Sist oppdatert

Når NSFs styre samles i Oslo i morgen skal de avgjøre om seilforbundet skal støtte generalsekretærens plan om norsk Volvo Ocean Race-båt i 2011-12.

Espen Guttormsen seilte om bord på Knut Frostads to prosjekter INNOVATION KVARNER og DJUICE. Nå har han startet pengejakten på minst 160 millioner kroner for å realisere et nytt Volvo Ocean Race-prosjekt.

HELNORSK SATSNING. – Det er snakk om et helnorsk prosjekt, med norske penger og norske seilere, sier Espen Guttormsen til Seilmagasinet.no

– Foreløpig har det vært snakk om en visjon. Men når styret har behandlet saken går vi inn i en ny fase, sier Guttormsen, som tror på grønt lys når styret samles til styremøte fredag.

Styrets medlemmer har vært holdt orientert om Guttormsens idè, og etter det Seilmagasinet.no erfarer skal alt ligge til rette for at prosjektet kan starte – dersom styret får garanti for at det ikke skal koste forbundet noen egne penger.

OPPMERKSOMHET. – 120 millioner kroner er forferdelig mye penger å bruke på en seilbåt?

– Ja, men dette er penger vi må skaffe til dette prosjektet og som ikke kan brukes til noe annet. Derfor går det heller ikke på bekostning av noe annet. Min idè og mitt mål er å gjøre seiling kjent for alle i hele Norge.

– I Norge er det to idretter som får mye oppmerksomhet. Langrenn og fotball. Den ene er vi god i, den andre svært dårlig. Det viser at man ikke nødvendigvis trenger å være god for å få til engasjement. Men mitt mål er selvsagt at vi får på plass en norsk båt som skal gjøre det godt i regatten, sier Guttormsen.

VENTER PÅ REGLENE. – Hva sier potensielle seilere til prosjektet?

– Ingen seilere er forespurt om de vil være med – ennå.

– Blir det ny eller brukt båt?

– Det er ikke avgjort. Mye faller på plass når de nye reglene for Volvo Ocean Race blir offentliggjort neste år.

– Men VOR-ledelsen er opptatt av å senke kostnadene ved nye prosjekt. Og da jeg ble forelagt en skisse for et VOR-prosjekts kostnadsramme, ser jeg at mitt er dyrere enn det VOR ser for seg.

– Har prosjektet fått et navn?

– Nei ikke ennå. Det er bare en visjon – foreløpig. Men vi har vært i kontakt med mulige samarbeidspartnere. Også meglerhus har vært kontaktet for å undersøke mulighetene med å hente inn penger til prosjektet, forteller Guttormsen, og fortsetter:

GRASROTPROSJEKT.  – En vesentlig forskjell fra dette prosjektet og de to foregående er at vi skal få med hele seilsport-Norge Det er viktig med etterbruk av VOR-prosjektet. Men det er også viktig at denne satsingen ikke går på bekostning av seilforbundets kjernevirksomhet. Prosjektet vil derfor ikke få kontor i forbundslokalene på Ullevaal, sier en optimistisk Espen Guttormsen.

– Hva skjer dersom forbundsstyret vender tommelen ned i morgen?

– Jeg tror norsk VOR-prosjekt blir en realitet uansett. Men det er best, morsomst og hyggeligste dersom vi jobber sammen om denne oppgave, avslutter generalsekretær Espen Guttormsen.