Veivalget 45

Den mest ideelle shorthandedbåten er 34–35 fot

Den mest ideelle shorthandedbåten er 34–35 fot

SEILmagasinet.nos lesere har talt: 34–35 fot er den mest ideelle størrelsen for en shorthandedbåt på lengre distanser.

Publisert Sist oppdatert

Nærmere en tredel (32%) av SEILmagasinet.nos lesere mener at den ideelle shorthanded-båten er mellom 34 og 35 fot lang. Det går frem av Veivalget i uke 45 der 229 lesere sa sin mening.

MANGE BÅTER Å VELGE BLANT. Og i gruppen av «ideelle shorthanded-båter» er det mange. Et søk i SEILbåtkatalogen på båter fra 10,36 m til 10,66 m – som 34–35 fot er i metersystemet – gir over 100 treff!

Det er med andre ord mye å velge i, og blant båter som dukker opp i treffet er for eksempel Archambault 35, Arcona 340, Bavaria 34 Cruiser, Contrast 345, Dehler 34 SV, Hanse 350, Jenanneau Sun Fast 35i, J/105, Pogo 10,50, RM 1050, X-34, X-35 og for eksempel den helt nye First 35. Du finner også «gamlinger» som Gambling og Mixer – for eksempel.

MELLOM 32 OG 37 FOT. 20% mener at 36–37 fot er den ideelle størrelsen, mens noen færre, 18%, mener båtene bør være fra 32 til 33 fot. Sagt på en annen måte – 70% mener at den ideelle shorthandedbåten bør være mellom 32 og 37 fot.

Avstemningsresultatet i detalj:

  • 30–31 fot: 8%
  • 32–33 fot: 18%
  • 34–35 fot: 32%
  • 36–37 fot: 20%
  • 38–39 fot: 7%
  • 40–41 fot: 15%

KOMFORT OG HÅNDTERLIGHET. Hva som ligger til grunn for seilernes valg, sier ikke undersøkelsen noe om. Det har vi ikke spurt om, men det er grunn til å tro at det ideelle båtvalget ligger i skjæringspunktet mellom komfort og håndterlighet.

En stor båt gir mer komfort; det er bedre å være om bord i når det er høy sjø og mye vind. Det er imidlertid også mye større krefter i sving i en stor båt, og om noe skulle gå galt – en spinnaker som havner i vannet for eksempel – så er jobben med å redde situasjonen mye tyngre og vanskeligere.

Er båten mindre, blir også kreftene mindre, og er den ikke altfor liten, så er den også OK å være om bord i i mye vind selv om forholdene skulle bli røffe. Og da vurderer leserne det til at en båt på 34–35 fot er stor nok til å ha det bra om bord, men den er ikke større enn at man faktisk kan «sloss med båten» med ren håndkraft dersom noe galt skulle skje.

HVEM BRYTER? – INTET KLART BILDE. I to siste utgavene av Watski Skagerrak TwoStar har det blåst mye og utfordrende, noe som resulterte i at mange lag brøt. Statistikken viser imidlertid ikke noen klar årsakssammenheng mellom brutt-prosent og båtstørrelse. Variasjonene er store.

I 2009 hadde klassen for LYS 1,14–1,21 (de minste båtene) den nest laveste brutt-prosenten. 35,7% av båtene brøt. Lavest prosent var det i LYS 1,31–1,35, der 25% brøt.

Året før var imidlertid bildet annerledes: Da brøt hele 60% av deltagerne i LYS 1,14–1,21. Da brøt også hele 47,4% av båtene i LYS 1,31–1,35. Og slik varierer det i alle klassene.

ET SVAKT TEGN. Tar vi imidlertid gjennomsnittlig brutt-prosent for de to hardværsutgavene av Watski Skagerrak TwoStar, tegner det seg imidlertid et lite snev av et bilde:

  • 1,14–1,20: 51,3 %
  • 1,21–1,24: 45,5 %
  • 1,25–1,30: 45,2 %
  • 1,31–1,35: 37,1 %
  • 1,36 +    : 50,0 %

Brutt-prosenten er et lite og markant hakk lavere i LYS 1,31 til 1,35 enn i de øvrige klassene. Og båttypene som fullførte i denne klassen i 2008 og 2009 var:

  • Arcona 400
  • Bavaria 42 Match
  • Elan 380
  • First 40.7
  • Grand Soleil 37
  • Grand Soleil 40
  • Hanse 430
  • K 42
  • Maxi 1300
  • X-37
  • X-412
  • X-442
  • X-119

Og dette er jo ikke akkurat båter som ligger innen lesernes foretrukne båt-størrelse…

Slik sett er det all grunn til å tro at diskusjonen om den ideelle shorthandedbåt-størrelsen vil gå videre!