Den første [T-34]en solgt til Norge

Får racing clinic med på kjøpet

Får racing clinic med på kjøpet

Ole Petter Pollen vil gi kundene sine noe mer enn en båt når de handler.

Publisert Sist oppdatert

– Kundene våre skal få en sparringspartner i meg og andre i dette lille systemet som vi nå vil kalle en «Racing Clinic», sier Ole Petter Pollen i Pollen Maritime AS til SEILmagasinet.

FØRSTE [T-34] SOLGT. Bakgrunnen og kimen til ideen ligger i salget av det første eksemplaret av den italienske båttypen [T-34] (ja, den heter så med klammer rundt) til Norge. Det velrenommerte ORCi-teamet AIMING FIRST med Trond Kristensen i spissen hadde et ønske om å få hjelp til å bli kjent med den nye båten sin og til å yte bedre i det stadig tøffere ORCi-miljøet der nivået blir høyere og høyere. Denne utfordringen tok Pollen.

– Det er mange elementer å ta tak i for å løfte seg og jeg vil gjerne bruke mine ressurser der jeg kan bidra til å hjelpe laget. I tillegg vil jeg benytte meg av det nettverket jeg har opparbeidet meg i inn- og utland gjennom min egen seilkarriere, sier Pollen.

MANGE RESSURSER. Ole Petter Pollen kan selv se tilbake på OL-sølv i Flying Dutchman og han var blant annet verdensmester i Europajolle. I tillegg har han erfaring som OL-leder og toppidrettsansvarlig i Norges Seilforbund.

Blant kontaktene han vil benytte i sin racing clinic, er selve konstruktøren av [T-34], Lostuzzi, og Paulo Semeraro, leder av Italias beste ORC-lag som også har valgt en [T-34] i sin satsing, en satsing som blant annet har til hensikt å promotere Banks Sails, som Semeraro er leder av. I tillegg har Pollen kontakt med et italiensk [T-34]-lag som satser på IRC-seiling.

– Jeg vil bruke disse kontaktene til å overføre kunnskap til AIMING FIRST og andre kunder, sier Pollen.

KUNDE-GODE. – Så man må kjøpe båt av deg for bli medlem av racing-klinikken din?

– Jeg vil vel si det, slik ja, – og dette gjelder også Hallberg-Rassy-og Drogonfly-kunder om noen skulle ha slike ønsker, sier han.

NY GENERASJON. Selv er Pollen svært spent på den nye [T-34]en, som han mener representerer en helt ny generasjon båter og en ny type seiling.

– De er mer krevende å seile, men de seiler mye fortere enn andre båter i samme størrelse – både på bidevind og med vinden aktenom tvers. De nye båtene som kommer er vesentlig lettere [30%) enn tidligere båter seilerne er vant med. Men om de seiler opp måltallet de får, gjenstår å se, sier han.

For Trond Kristensen og laget hans er EM i ORC i Norge i 2011 det store målet for satsingen i ny båt.