America’s Cup starter i morgen:

Vil milliardærene selv stå til rors?

Vil milliardærene selv stå til rors?

.I morgen braker det løs i America’s Cup, og mye kan tyde på at begge de to milliardærene som står bak gigantbåtene, selv vil stå til rors. Vi bringer kollega Øyvind Bordal, Bådmagasinet.dk’s ferskeste rapport fra Valencia.

Publisert Sist oppdatert

[Bådmagasinet.dk/Valencia]: Nå er det ingen vei tilbake. En nesten tre års kamp på land avløses i morgen av en kappseilas ingen noensinne har sett før. Banen kan legges opptil 40 nautiske mil fra land, og kryssleggen er 20 nautiske mil lang! Under forrige America’s Cup her i Valencia var banen 2 nautiske mil…

DOMMERNE HOLDER IKKE FØLGE. Hvis det blir vind nok – noe værmeldingene tyder på – vil båtene seile i 25 knop, og 35–40 knop på lens; det vil si de krysslenser med vinden. Dette gjør at dommerbåtene ikke klarer å holde følge. De har i stedet utviklet et sinnrikt system hvor de avløser hverandre for å klare å dekke hele banen.

800 METER STARTLINJE TIL 2 BÅTER. Ingen vet hva som kommer til å skje når de to monstrene av noen båter slippes løs mot hverandre i morgen, mandag 8. februar kl 1000. Sikkerhetsavstanden foran de to båtene der ingen får lov til å befinne seg, er fire nautiske mil. Startlinjen vil være ca. 800 meter lang.

For medier fra hele verden er situasjonen vanskelig. Ingen mediebåt får komme i nærheten av båtene, og det er kun få plasser.

20 NAUTISKE MIL KRYSS. Første seilas, som går mandag, består av kryss-lens på en 20 n mil lang bane. Onsdagens seilas, som kan bli avgjørende (den vinner som først får to seire) seiles på en trekantbane som er 39 n mil lang.

Dersom det står 1–1 etter onsdagens seilas, arrangeres det en tredje og avgjørende seilas på fredag. Den seiles som mandagens seilas.

BERTARELLI OG PEYRON STYRER. BMW ORACLE styres offisielt av James Spithill, ALLINGHI av Loic Peyron. Uoffisielt har imidlertid begge eierne av prosjektene, Larry Ellison (BMW) og Ernesto Bertarelli (ALINGHI) vært ivirge etter å holde i roret under trening, og i et intervju med Bådmagasinet i dag avslører ALINGHI-designer Michael Richelsen at vi sannsynligvis vil få se Ernesto Bartarelli ved roret i selve America’s Cup-seilasene, men med Loick Peyron som nær samarbeidspartner.

BEGGE EIERNE KAN STYRE. Det er ikke kommet noen offisielle meldinger om at Larry Ellison vil styre den amerikanske båten, men lysten til å ta opp kampen mann mot mann er sikkert stor, og ryktene sier at Ellison var om bord under den aller siste treningen i dag.

Det er med andre ord slett ikke umulig at de to milliardærene selv vil holde i roret når verdens to villeste seilfartøyer møtes til dyst i morgendagens seilaser.