Pågangen øker på NSFs kontor

Mange spør om lisens

Mange spør om lisens

Etter at flere av vårens store regattaer nå har åpnet sin påmelding, merker Norges Seilforbund økende pågang av seilere som har spørsmål knyttet til den nyinnførte lisensen.

Publisert Sist oppdatert

– Ja, det har vært pågang her den siste tiden, bekrefter generalsekretær Espen Guttormsen overfor SEILmagasinet, som likevel er litt overrasket:

BETALINGSVANSKER. – Jeg trodde de fleste spørsmålene skulle dreie seg om selve lisensen, men det overraskende er at så mange åpenbart er ukjente med teknikken rundt det å betale med kredittkort på Internett. Vi får mange spørsmål om selve betalingen, sier Guttormsen.

UKJENT MED LISENS. Flere regattaer har sin påmelding gjennom SEILmagasinets påmeldingssystem, og noen spørsmål endre også hos SEILmagasinet. Et inntrykk fra denne pågangen er at en del seilere synes å være helt ukjente med at det fra og med i år kreves startlisens for å delta i de større regattaene.

– Vi har fått inn ca. 10% så langt av den forventete lisensinnbetalingen, sier Guttormsen, noe som betyr at noe i overkant av 300 lisenser til nå er solgt.

Han sier det er omtrent som forventet.

ANBEFALER PERSONLIG ENGANGSLISENS. – Skal jeg komme med en anbefaling, vil jeg egentlig anbefale flest mulig av dem som skal seile for eksempel Færderseilasen eller Helly Hansen Skagen Race, å tegne en personlig engangslisens på kr 95 i tillegg til båtens startlisens. Startlisensen båten har, inneholder ingen forsikringsdel, mens derimot en personlig lisens har en forsikringsdekning som for eksempel kan være god å ha dersom man skulle få tannskader eller vridninsgskader. Dette er de vanligste skadene i seiling, og forsikringen dekker behandling av slike skader, sier Espen Guttormsen til SEILmagasinet.

Les om lisenstypene.

MER TRYKK. Han regner med at det virkelige trykket kommer i slutten av april når påmeldingsfristene til Færder’n og Helly Hansen Skagen Race nærmer seg.

– Da vil vi ha tre personer på fuilltid til å ta imot henvendelsene, sier han.

For å følge opp at alle som deltar har tegnet startlisens, vil NSF som på samme måte som de gjør med reklamelisensen, ta stikkprøver.

SANKSJONER. I lisensforskriftene som NSF har utarbeidet, heter det at man ved første gangs brudd vil det bli tildelt en bot på kr 1000. Ved annen gangs brudd vil man kunne bli utelukket fra regattaseiling i tre måneder, mens NSF ved tredje gangs forseelse vil anmelde vedkommende til Norges Idrettsforbunds domsutvalg med påstand om 50 000 kroner i bot og to års utestengelse fra aktiv seiling.

De samme konsekvensene har det i flere år vært dersom man har brutt reglene for å kunne ha reklame på båten.

BEHOLDER PLASSEN. Selv om man ikke skulle ha betalt startlisens og får straff for det, mister man ikke plasseringen man har oppnådd i regattaen.

«Manglende lisens kan ikke gjøres til gjenstand for protester fra verken deltakende båter, arrangører eller protestkomite, og deltakere kan heller ikke  utelukkes eller diskvalifiseres fra arrangementer på grunn av manglende lisens», heter det i lisensreglene.