Norske seilere på vei til ny verdenscup-regatta

Liten, spisset tropp tar bilveien til Hyéres

Liten, spisset tropp tar bilveien til Hyéres

I slutten av uken starter verdenscupen i Hyeres i Frankrike. Dit tar de norske seilerne bilveien.

Til tross for at mange båter og biler allerede er parkert i Hyeres på den franske Middelhav-kysten, vil alle de norske seilerne som skal delta der, måtte ta bilveien fatt for å være sikre på at de virkelig kommer til start når seilasene starter. De tar ikke sjansen på å bli askestoppet på flyplassen

LITEN OG SPISSET. – Vi stiller med en ganske liten, men spisset tropp, sier Thomas Guttormsen til SEILmagasinet. Selv skal han holde seg hjemme under seilasene, hvilket betyr at verdenscup-lederne i Star, Eivind Melleby og Petter Mørland Pedersen, denne gangen må klare seg uten hans hjelp. Guttormsen er seilernes hovedtrener.

– De får imidlertid god «OL-trening» der nede. Feltet vil kun bestå av få båter; 10–15 stykker, med andre ord et felt lik det som seiles i OL, sier han.

SONAR-FORSVARERE. Også Norges andre verdenscup-ledende lag, Sonar-laget bestående av Aleksander Wang-Hansen/Marie Solberg/Per Eugen Kristiansen, stiller til start i Hyeres. Også de leder sin klasse i verdenscupen.

I Laser vil Kristian Ruth og Mathias Mollatt i første rekke forsvare de norske fargene.

– Jeg er litt usikker på om det blir flere norske Laser-seilere. Vi har hatt en gjeng norske seilere som har deltatt i Europa i den siste tiden, og muligens kommer de også til Hyeres, sier Thomas Guttormsen.

STARTER SØNDAG. Cathrine Gjerpen stiller i Laser Radial, muligens også Marthe Enger Eide. Bjørnar Erikstad deltar i 2.4 mR, mens Peer Moberg som vanlig blir å finne i Finnjolle-feltet. Sebastian Wang-Hansen blir enslig norsk seiler i Frankrike.

Seilasene starter 25. april.

OPPLØFTENDE. Sist norske seilere deltok i verdenscupen var på Mallorca for en snau måned siden, og der bød de norske seilerne på oppløftende seiling.

– Ja, vi var godt fornøyd med den norske seilingen der, men det er mye å jobbe med ennå, sier generalsekretær Espen Guttormsen i Norges Seilforbund til SEILmagasinet. Han fulgte seilerne på Mallorca.

MELLOM ØRENE. Han mener mye ligger på det mentale. Mange av seilerne viser at de både har fart og teknikk til å seile helt i toppen.

– Men når alvoret tetter seg til rundt dem, har de lett for å trekke ned finlandshetta over både øyne og ører, billedgjør Guttormsen situasjonen.

Han mener for eksempel Laser er en av verdens hardeste klasser,

– Du må ha psyken i orden for å hevde deg i denne klassen. Alle er nesten like gode, det er det lille ekstra som teller og som avgjør. De norske seilerne kan banke verdscup-lederne på trening, men når  alvoret begynner, er det en annen dans.  På mange måter er det lettere å hevde seg i for eksempel brett. Der teller fysikken enda mer, og er du suveren fysisk og teknisk, vel, så er du i toppen. Du får på en måte mer direkte uttelling på treningen du nedlegger i en slik klasse, sier han.

MANGLER SPYDSPISSEN. Mest fornøyd var Espen Guttormsen med alle de unge seilerne som debuterte på Mallorca; de vitner om en god ettervekst og at mange ønsker å satse og synes det er gøy å være med i internasjonal seiling.

Han trekker frem Laser Radial som en slik klasse med mange, unge lovende seilere.

– Vi har et godt og solid spyd, men vi mangler foreløpig spydspissen i Laser Radial, sier han.

DE SPISSENE SOM ER. Og de spissene som er i norsk seilsport, de setter seg altså i bilen i morgen med kurs for Hyeres. For å vise hva de kan – og forsvare at de innehar ledertrøya i to av klassene.

30. april får vi vite om de fortsatt har den.