Sviktende regattadeltagelse så lang i år ?
Lisensen får skylden av halvparten av seilerne
Innføring av personlig lisens og startlisens for å kunne seile regattaer av noen størrelse, får skylden for at deltagelsen så langt i en del av de store regattaene er dårligere i år enn i fjor.
Hele 52% av dem som har sagt sin mening i saken, mener at innføringen av lisens er årsaken til deltagersvikten.
I tillegg synes regattaenes startkontingenter å ha nådd smerteterskelen, for av de andre momentene vi spurte om som mulige årsaker, pekte det at regattaene nå er blitt for dyre å delta i, seg ut. 13% mente at dette er hovedårsaken til deltagersvikten.
Totalt fordelte svarene seg slik:
52% – Innføring av lisens i år
13% – Regattaer er for dyre å delta i
09% – Praktisering av respitt-systemene
09% – Folk har generelt mindre tid
06% – Folk har generelt dårligere råd
05% – Liten fornyelse av regattaene
05% – Andre aktiviteter er mer attraktive
293 avga sin stemme.
SUMMEN AV MYE. I tillegg til å stemme, var det flere som kommenterte saken mer spesifikt, og utifra disse kommentarene, kan man også tolke det dit hen at lisensen kommer på toppen av ikke bare kostnader forbundet med å delta, men også på toppen av alt hva man skal forholde seg til for å delta i en regatta; startlisens, måling og målebrev, sikkerhetsregler og så videre.
– Det er summen av alt dette – et økt byråkrati – som har fått begeret til å renne over for en del, synes å være en gjennomgangsmelodi.
SKATT PÅ SEILING. Uviljen mot lisensen synes også å ligge i det at flere oppfatter den som en skattelegging av det å seile regatta. Og det liker man ikke.
Når det gjelder spørsmålet om at det er blitt for dyrt å seile regatta, er det ikke kun startkontingenten dette dreier seg om. Flere synes en regatta sliter hardt på båt og utstyr, og å reparere dette koster for mange mer penger enn det smaker å seile regatta.