Sviktende regattadeltagelse så lang i år…?

Lisensen får skylden av halvparten av seilerne

Lisensen får skylden av halvparten av seilerne

Innføring av personlig lisens og startlisens for å kunne seile regattaer av noen størrelse, får skylden for at deltagelsen så langt i en del av de store regattaene er dårligere i år enn i fjor.

Hele 52% av dem som har sagt sin mening i saken, mener at innføringen av lisens er årsaken til deltagersvikten.

I tillegg synes regattaenes startkontingenter å ha nådd smerteterskelen, for av de andre momentene vi spurte om som mulige årsaker, pekte det at regattaene nå er blitt for dyre å delta i, seg ut. 13% mente at dette er hovedårsaken til deltagersvikten.

Totalt fordelte svarene seg slik:

52% – Innføring av lisens i år

13% – Regattaer er for dyre å delta i

09% – Praktisering av respitt-systemene

09% – Folk har generelt mindre tid

06% – Folk har generelt dårligere råd

05% – Liten fornyelse av regattaene

05% – Andre aktiviteter er mer attraktive

293 avga sin stemme.

SUMMEN AV MYE. I tillegg til å stemme, var det flere som kommenterte saken mer spesifikt, og utifra disse kommentarene, kan man også tolke det dit hen at lisensen kommer på toppen av ikke bare kostnader forbundet med å delta, men også på toppen av alt hva man skal forholde seg til for å delta i en regatta; startlisens, måling og målebrev, sikkerhetsregler og så videre.

– Det er summen av alt dette – et økt byråkrati – som har fått begeret til å renne over for en del, synes å være en gjennomgangsmelodi.

SKATT PÅ SEILING. Uviljen mot lisensen synes også å ligge i det at flere oppfatter den som en skattelegging av det å seile regatta. Og det liker man ikke.

Når det gjelder spørsmålet om at det er blitt for dyrt å seile regatta, er det ikke kun startkontingenten dette dreier seg om. Flere synes en regatta sliter hardt på båt og utstyr, og å reparere dette koster for mange mer penger enn det smaker å seile regatta.