Seilmakeren Doublehanded 2010
Drømmeforhold på vei mot Skudeneshavn
Det var varslet drømmeseilas i årets Seilmakeren Doublehanded – og det er blitt det.
Akkurat nå slører feltet som til syvende og sist ble til 65 båter sørover mot Skudeneshavn for spinnaker i en vind på 8–10 knop.
– Vi storkoser oss, rapporterer Frode Haugland i Elan 37en CEMEDEZ.
VANSKELIG. Da meteorologene Ivar Hjellestad og Ole Johan Aarnes holdt briefing for seilerne i dag morges, varslet de om svært lette og ustabileforhold innledningsvis. Og lett ble det, men ikke så veldig ustabilt, bortsett da for dem som rotet seg inn i feil sund. Som for eksempel rankinglederne Lars Petter Karlsen og Tor Hove:
–Vi hadde helt vakuum en stund og tapte enormt.
ET HAV FORAN. To som ikke har tapt enormt, er Rune Aasberg og Arild Schei i Class 40en SOLO. De har feid fra resten av feltet i ren oppvisningsstil og ligger det man kan kalle «et hav» foran alle de andre. De seilte båten rett til Bergen fra seier i Helly Hansen Skagen Race, og de har åpenbart fått sving på den avanserte båten. Etter Seilmakeren Doublehanded setter de kurs for England for å delta i Round Britain Race.
I skrivende stund har vinden dreid noe mer på nord, slik at båtene seiler en rommere slør og etter hvert – om vinden dreie videre – må de begynne å krysslense for å få den nødevndige skjæringen. Til nå har båter med gennaker og båter som går godt på slør profitert, men utover kvelden kan andre båter med tradisjonell spinnaker profitere.
TÅKE I NATT? Kursvalget så langt har vært forskjellig, men brorparten av båtene har valgt å gå ute i havet – ogdet har de nok profitert på.
Værvarselet lyder på lett nordlig vind i natt – med fare for tåke – mens vinden skal ta seg opp utover torsdagen.
– Jeg tror de vil få en flott kryss nordover igjen, sier Ivar Hjellestad.
Alle båtene er utstyrt med trackingenheter og kan følegs meter for meter i kartet. Trackingen har også et «leaderboard» som hele tiden viser hvilke båter som leder på korrigert tid etter LYS-systemet.
LEDER. I skrivende stund er dette lederbåtene i de fire klassene:
- LYS opp til 1,16: 143 JR., Jan Grung/Roar Teige (Express)
- LYS 1,17–1,24: CUNNING PLAN, Jarle Midtbø/Henrik J. Nilsen (J/80)
- LYS 1,25–1,30: JACETTI: Thomas Ribberstad/Per Haugen (J/92)
- LYS 1,31 og over: SOLO, Rune Aasberg/Arild Schei (Express 40)