SEILMAKEREN DOUBLEHANDED 2010

Kremforholdene fortsetter, liten båt i tet

Kremforholdene fortsetter, liten båt i tet

Kremforholdene fortsetter i Seilmakeren Doublehanded. Nå har de en flott kryss mot mål. En av flåtens minste båter leder over all.

Publisert Sist oppdatert

I 5–6 m/sek vind fra nord krysser nå samtlige båter mot mål på 2. etappe. Først i feltet ligger fortsatt Class 40en SOLO, men de ligger ikkelangt nok foran til å lede verken klassen sin eller over all.

J/80 I TET. Best av samtlige i pitstop i Skudeneshavn, der alle seilerne fikk nøyaktig 4 timers hvile, var J/80en CUNNING PLAN med Jarle Midtbø og Henrik J. Nilsen fra arrangørforeningen Askøy. De hadde hatt optimale forhold for båten, men de har også seilt klokt og ikke latt seg forlede til å seile lange, skjærende legger ut i havet, noe flere av de andre båtene som fører gennaker på baugspryd har gjort – og tapt på.

MARILD med Stig Gard Paulsen og Espen Reiss Mathiesen fra Seilforeningen av 1928 ligger på 2. plass over all. De seiler en Mixer Cruiser.

På 3. plass følger klubbkameratene i Seilforeningen av 1928, Terje Rise og Arne Liebich Rise, i Maxi 1050en SITAREN.

Du finner live tracking her.

Du finner resultater her.

Du finner løpende nyheter fra seilasen her.

LYS OPP TIL 1,16: Etter halvseilt løp er det Stig Gard Hauge og Espen Reiss Mathiesen fra Seilforeningen av 1928 i Stavanger som har lagt seg på topp av listen i LYS opp til 1,16. MARILD, som de seiler, er en Maxi Mixer Cruiser, og de har et korrigert forsprang i tid på Expressen JR på snaue 25 minutter. En god ledelse å ha i banken på kryssen nordover.

Jan Grung og Roar Teige, Åsane, i JR. ledet lenge på vei sørover, men tapte mot slutten på utsiden av Karmøy og inn mot pitstop.

Nok en Express følger på 3. plass i klassen; EXPRESSO1 med Thor Fredrik Jacobsen og Eirik Wold. Også de seiler for Åsane Seilforening.

Korrigert tid på de tre er henoldsvis 15:15:30, 15:40:15 og 15:48:12.

LYS 1,17–1,24: Jarle Midtbø og Henrik J. Nilsen fra Askøy seilte en strålende første-etappe som de nærmest ledet fra start til mål. Mest imponerende var det kanskje at de klarte å beholde ledelsen og endog øke den da vinden ble rommere og J/80ens fordeler med slør med gennakeren på baugspryd ikke lenger ga noen fordel, men i stedet ble en ulempe. Men ved hjelp av et fornuftig kursvalg slåss de mot konkurrentene som hadde en konvensjonell spinnaker og kunne seile plattere lens.

Litt over en halvtime har de på korrigert tid på Terje Rise og Arne Liebich Rise fra Seilforeningen av 1928 i Maxi 1050en SITAREN.

Nok et Stavanger-lag følger på 3. plass; Eirik Ihle og Kenneth Bø fra Gandsfjord Seilforening. De seiler en X-99.

Korrigert tid på de tre er henholdsvis: 15:05:09, 15:35:27 og 15:42:10.

LYS 1,25–1,30. Utrolig jevnt er det i teten i LYS 1,25–1,30. Kun ett eneste minutt skiller båt nr. 1 og båt nr. 3 – og alle de tre båtene er Elan 37ere. Her snakker vi faktisk om entype-seiling!

Med 46 sekunder forsprang leder STORM med Jørund Fjøsne fra Stord og Bjørn Forslund fra Vestfjordens Seilforening. Forslund er høyt ranket på SEILmagasinet Shorthanded Ranking.

Dernest følger TIGERGUTT med Pål Holst og John Elter fra Bergen, som igjen er 14 sekunder foran en annen Bergen-båt, PAPRIKA med Per Højgaard Nielsen og lederen av Bergens Seilforening, Trond Wickman.

I denne klassen er definitivt intet avgjort!

PAPRIKA har 1,29 i LYS-tall, mens de to konkurrentene har 1,28. Utifra trackingen ser det nå ut til at PAPRIKA har fått et grep om det hele og har opparbeidet seg en god ledelse til de to andre.

LYS 1,31 OG HØYERE: Harald Thorstein fra Sandefjord og Karl Otto Book, for tiden fra Bergen, men seiler for Åsgårdstrand, har tatt et godt grep om ledelsen i den største LYS-klassen. Men konkurrentene er mange, men de ligger litt bak. HABIBI som de seiler er en Elan 380.

Nærmeste opponent var i pitstop Luffe 40en SITKA med Knut og Njål Hervik fra Stavanger (DStavanger-båtene gjør det bemerkelsesverdig bra!). Drøye 5 minutter var de bak HABIBI på korrigert tid.

Mathias Hauge og Runar Waage i X-35en XPRESSION fra Karmøy fulgte deretter 10 minutter etter.

Korrigerte tider på de tre: 15:43:36, 15:48:47 og 15:58:57.

Det vi nå i ettertid vet er at HYGGEN IX tjente stort på å gå Karmsundet og nå har overtatt ledelsen i klassen.