3. plass nr. 4 i Shetland Round Britain & Ireland Race

Manndomsprøve for Rune Aasberg og Arild Schei

Manndomsprøve for Rune Aasberg og Arild Schei

Nordsjøen viste seg fra sin verste side på 4. etappe av Shetland Round Britain & Ireland Race. Det ble en skikkelig manndomsprøve.

Til tross for ekstreme værforhold fikk SOLO med Rune Aasberg og Arild Schei sin fjerde tredjeplass, og de er dermed godt plassert før femte og siste etappe i Shetland Round Britain & Ireland Race. De fire Class 40ene SUNGARD ARENA, FUFIFILM, SOLO og PESCHEYA RACING har nå et enormt forsprang til de andre båtene i racet.

Her er rapporten til Arild Schei:

VÅTT, VILT OG KALDT. – This race is not for the faint hearted, står det på nettsidene til regatten – og den 480 nautiske mil lange etappen fra Lerwick til Lowestoft var absolutt ikke enkel seiling.

Værmeldingene meldte om 45 knots vind og 12 meter høye bølger – og det var det vi fikk. Nordsjøen er kjent for grov og rotete sjø, og i tillegg er bølgene bratte med brytende topper. Vi måtte hele tiden være på vakt så vi ikke skulle miste styringen og bli kastet sidelengs ned bølgedalene.

Bølgene slo inn det åpne akterpartiet på SOLO, og forskipet frem til masten var oversvømt i bunnen av bølgedalene. En bølge rullet sidelengs over båten og løftet rormannen fra styreposisjonen.

Alt arbeid på dekk ble gjort med dobbel sikkerhetssele. Hvis man mister makkeren over bord i slike forhold, er det umulig å plukke ham opp igjen fra den 10 grader kalde sjøen.

SURVIVAL-MODUS. Surfene ned bølgedalene var i over 20 knops båtfart og all fokus gikk på å holde nok fart ut av surfene slik at neste bølge ikke klarte å løfte båten uten nok båtfart og styring.

Etter 30 timer i survival-modus, var det godt da vinden sank til 25 knop, og vi kunne sette den største gennakeren og seile på vanlig vis igjen. Denne etappen var grå og iskald. Nordsjøen viste seg fra sin verste side.

VIND OG STRØM. Værvarslet for de neste dagene viser at det blir lett vind og godt vær PÅ den siste etappen fra Lowestoft til Plymouth. Gjennom Den engelske kanal vil sterk tidevannsstrøm, sandbanker og mye skipstrafikk være avgjørende for resultatet.

Fra Lerwick var problemet for mye sjø og vind, denne gangen blir det lite vind og sterk motstrøm som blir utfordringen.

Vi lader nå opp i Lowestoft  Marina og ser fram til en thriller-avsluttning av racet.

Vil det være SUNGARD ARENA, FUFIFILM, SOLO eller PESCHEYA RACING som vinner? Følg SOLO og de andre båtene via live tracking.

Andre opplysninger om seilasen; her og her.