X-41-VM starter 4. august

Norsk VM-håp i Arendal

Norsk VM-håp i Arendal

17 båter starter i Arendal i morgen for å kjempe om VM for X-41. Norge har en reell sjanse til å få en verdensmester.

Publisert Sist oppdatert

I fjor tok Thomas Føyen og Espen Claeson og mannskapet deres om bord i båten LEXINGTON sølv i VM, et mesterskap som foregikk i Kiel. I år går mesterskapet i Arendal, og den norske båten er definitivt en av favorittene i det 17 båter sterke feltet.

SEILER FOR Å VINNE. – Ja, ambisjonen vår er definitivt å vinne, sier Thomas Føyen til SEILmagasinet.

– I fjor hadde vi vinnersjanser helt til siste dag, men mistet gullet til en tysk båt. Den gangen hadde tyskeren og vi god avstand ned til de øvrige seilerne. Vi stiller med det samme laget som i fjor, og tyskeren kommer ikke for å forsvare gullet, sier Thomas.

PROFILERT LAG. LEXINGTON-laget teller flere profilerte seilere, blant dem Kristoffer Spone som er lagets taktiker. Thomas selv er rormann, mens Bjørn Mørland Pedersen er storseilstrimmer, Thomas Nilsson i cockpiten, Pål Tønneson på genua, Nisse Nordenstrøm i luken og Jesper Gundersen på fordekket. For å nevne noen.

– Det er utrolig morsomt å seile med en slik gjeng – jeg tror aldri jeg har seilt med så mange kompetente seilere om bord som det vi hadde i LEXINGTON i Kiel og som vi er så heldige også å ha her i Arendal, sier Thomas Føyen.

STERKE KONKURRENTER. Han tror imidlertid det blir en hard og ikke minst jevn kamp om plassene i årets mesterskap. Han fremhever finske Kenneth Thelen – tidligere konkurrent i Melges 24 – som en hard nøtt, og han mener også at det ene av to lag fra Estland er sterke.

– Det er også flere gode norske seilere som deltar, for eksempel Dag Usterud, Terje Wang, Petter Mørland Pedersen og Thomas Oksmo, sier Føyen.

TAKTISK BÅT. Han tror det blir jevnt nettopp fordi han karakteriserer X-41 som en ganske enkel båt å seile og få fart på.

– Det er en ganske tung båt, men den seiler likevel overraskende fort selv under veldig lette forhold. Man må huske at båten har en kort kjøl, og at man derfor trenger fart for å få høyde. Det er ikke en båt man kan pine høyde med ved å peke høyt, sier Thomas Føyen, og fortsetter:

– I og med at båten bare har fokk og storseil og er såpass tung, så mister den ikke så mye fart i slagene. Ligger vi på 7,5–7,6 knop på bidevind, er vi sjelden under 7 knop i fart i slagene. Dette gjør X-41en til en veldig taktisk båt.

Egenskapene gjør ogsa at bidevindsleggene blir ekstremt viktige, for på lens gjelder det stort sett å seile så romt og platt som mulig.

JEVNT FELT. Han venter derfor svært jevne og tette felt og at det vil være de som gjør færrest feil som vil profitere på sammenlagtlisten. Å holde seg innen topp 5 på resultatlisten i alle de 10–12 pølsebane-seilasene som skal seiles, tror Thomas Føyen vil føre et lag høyt opp på sammenlagtlisten.

TAR ALT. – Vi har ingen favorittforhold; vi ønsker oss egentlig litt av hvert ute på banen øst for Torungen. Det enkleste for oss tror jeg imidlertid vil være mye vind, for med det laget vi har, føler vi oss nokså sikre på at båthåndteringen sitter, sier Thomas Føyen til SEILmagasinet.