VM i 505 når ut til et stort publikum

Formidling av seilsport vekker oppsikt

Formidling av seilsport vekker oppsikt

På 1970-tallet var 505-klassen den hotteste klassen du kunne seile i. I dag, 40 år etter, fremviser klassen det hotteste innen regatta-formidling.

Publisert Sist oppdatert

505-klassen har aldri fått noe fotfeste i Norge. Tomannsjollen ble regnet som det mest avanserte du kunne seile på 1970-tallet; det var jollen Flying Dutchman-seilerne helst ville seile og jollen 470-seilerne synes var for vanskelig å seile. Etter datidens målestokk var 505-jollen like avansert og rank å seile som man i dag synes 49er’en er.

125 DELTAGERE. Til tross for at klassen aldri har hatt olympisk status – noe mange seilere i en årrekke har ment at den burde hatt – har den hele tiden hatt stor internasjonal utbredelse – og under VM som foregår i Århus i Danmark nå, deltar hele 125 båter. Et særtrekk ved båten er at den seiles av mange godt voksne seilere.

VEKKER OPPSIKT. Selv om det store deltagerantallet er bemerkelsesverdig, er det først og fremst teknologien arrangøren Kaløvig Bådelaug i samarbeid med alle sine samarbeidspartnere og sponsorer har tatt i bruk for å formidle hva som foregår under mesterskapet og ute på banen, som har vakt oppsikt.

INTERNETT. Arrangøren innså tidlig at de aldri ville nå frem i riksdekkende TV og aviser; – de er kun interessert i tre idretter: Fotball, fortball og fotball, sier lederen av arrangementet, Thomas Capitani. Derfor valgte de Internett som arena.

Og der har de tatt i bruk alle de mulighetene som finnes. Datateknologi-selskapet SAP er mesterskapets hovedsponsor, og de har deltatt aktivt i utviklingen av hvordan mesterskapet skal formidles sammen med i første rekke overbygningen «Sailing Aarhus», den danske tracking-eksperten TracTrac, som for øvrig MediaNavigering AS og SEILmagasinet er representant for i Norge, StreamFactory.dk, som driver med live video-streaming, Århus kommune og forskningsmiljøet ved universitetet i Århus.

I tillegg har de tatt i bruk alle de mulighetene som byr seg på Internett, så som YouTube, Twitter og Flickr.

MANGE KANALER. Alle de 125 båtene har en tracking-enhet om bord, og i tillegg følges regattaen av kamera-båter som overfører regattaen live med kommentarer. Det er også montert små kameraer i en del av båtene. Dataene fra trackingen blir videreforedlet til analyse-programmer som SAP selv har lagd.

Den totale pakken har vakt oppsikt verden over, og arrangøren kunne for noen dager siden melde om at 23 000 unike brukere fra 77 nasjoner da hadde vært inne på nettsiden til regattaen.

VIL HA ISAF-VM. Sailing Aarhus har ikke gjort alt dette utelukkende for å skape VM for 505. Mesterskapet er arrangørenes utstillingsvindu i deres søknad om å bli tildelt ISAF Worlds 2014, som er verdens nest mest prestisjefylte banekappseilas-arrangement etter OL.

Du kan selv studere hva de har fått til under 505-VM.