Unnavind rundt hele Skagerrak i Hankø One Star

Simen Løvgren spinnaker-seiret

Simen Løvgren spinnaker-seiret

– Jeg har aldri sett en spinnaker i så lang tid, sier Simen Løvgren, som ved hjelp av spinnakeren seilte seg til seier i årets Hankø OneStar.

Publisert Sist oppdatert

Det ble unnavindssseilas på begge etappene i Hankø OneStar, og det likte noen godt, mens andre av de 12 deltagerne i årets seilas gjerne skulle ha hatt litt mer bidevindsseiling.

– For min egen del gikk det veldig bra, sier Simen Løvgren, som med sin SunFast 3200 var aller best ned til Arendal på 1. etappe, mens han ble nummer to over all tilbake til Hankø; bare slått av Rune Aasberg i Class 40en SOLO.

MAKS-FORHOLD. – Ned til Arendal ble vinden litt for lett. Blåser det under 8–9 knop suger båten seg bare fast i vannet, men når det blir friskere, går det fortere og jeg seiler fra de andre. Og på tilbaketuren til Arendal var forholdene nettopp slik, forteller Rune Aasberg, som var nesten to timer foran neste båt i mål i Hankø.

– Jeg hadde 270 kvm duk oppe på en gang på det meste, forteller Rune Aasberg til SEILmagasinet.

GOD FORBREDT. Med unnavindslegger hele veien ble det ikke de store strategiske utfordringene i årets Hankø OneStar, men Simen Løvgren kan fortelle at han hadde forberedt seg nøye og lenge på å bearbeide værvarslene.

– Værvarslene har i hele sommer vært ustabile på grunn av værsituasjonen, og jeg brukte mye tid i forkant og helt frem til start med å studere værbildet. Ved å ha studert dette i god tid i forkant, kunne jeg etter hvert danne meg min egen oppfatning av hva som ville komme, og jeg valgte til slutt et værbilde jeg hadde tro på. Og med dette værbildet i mente valgte de sidene av rhumbline jeg hadde tro på for å posisjonere meg. Samtidig hadde jeg også bestemt meg for hvordan jeg skulle utnytte de forholdene vi faktisk fikk og når og hvordan jeg skulle seile med vindøkningene og når og hvordan jeg skulle skjære i øyene, forteller Simen Løvgren.

DANSKENE BEST. – Jeg var hele tiden 100% fokusert på å holde maksimalt trykk i båten til enhver tid, og ikke «falle av» i hodet mitt, sier han.

Og om hvilket værvarsel han syntes stemte best og som han hadde mest tro på, sier han:

– Alt i alt vil jeg vel si at det danske Farvandsvæsenet stemte best og var til best hjelp. Svenske SMHI ga god informasjon når vi var på den svenske vestkysten, mens yr.no var «så der», spesielt når det gjaldt vindstyrken.

– Dessuten bruker jeg frivind.no mye, legger han til.

FANTASTISK SEILAS. – Oppsummert vil jeg si at dette var en av de flotteste seilasene jeg har seilt. Ikke bare fordi jeg vant, men på grunn av hele opplevelsen, sier en opprømt Simen Løvgren:

– Vi hadde fantastiske forhold hele veien, og det å seile under stjernehimmelen, se stjerneskudd og «sveve avsted» i natten – det var stort. Og selv om vi bare var 12 båter, var vi nesten hele tiden innen synsvidde av hverandre. Ved Persgrunnen kunne jeg telle 10 av de 12 båtene.

AUTOPILOTEN RØK. En som ikke var fullt så fornøyd, var Tor Hove. Han røk autopiloten på sin nye Elan 350 på 2. etappen, noe som gjorde at han måtte håndstyre båten de siste 14 timene.

– Det gjorde det veldig vanskelig i manøvrene, for uten autopilot er det ikke så lett å holde båten på kurs, selv om jeg låser rorene, sier han.

– Ikke lett dette i stupmørket, legger han til.

Bortsett fra dette var han godt fornøyd med nyskapningen Elan 350, som han for første gang prøvde i regattasammenheng.

– Den går litt som forventet. Når det blåste mindre enn 6 knop seilte Elan 410en fra meg, blåste det mer enn 10 knop seilte jeg i fra, forteller han.

SE TRACKINGEN. Hankø OneStar ble tracket fra start til mål, og hele seilasen kan du gjenoppleve her. Kanskje viser avspillingen steder hvor metrene ble tapt og vunnet?

Resultater finner du her.