Forsikringssak var storm i et vannglass

– Tryg erkjente ansvar

– Tryg erkjente ansvar

– Dette er nok storm i et vannglass. Forsikringsselskapet Tryg har forlengst erkjent ansvar, sier Roald Stigum Olsen, pressetalsmann i Tryg, til SEILmagasinet.

Publisert Sist oppdatert

Han henviser til saken «Forsikringssak vekker oppsikt» som ble publisert 9. desember.

Les saken.

Han forklarer:

– Ja, det er riktig at Tryg i første omgang avviste ansvaret, og dette svaret sendte vi over til den andre partens forsikringsselskap, i dette tilfellet IF, og det skjedde 19. oktober.

– 28. oktober fikk vi svar tilbake fra IF og 2. november erkjente vi ansvar i saken. Faktum er at vi som et ledd i saksbehandlingen snudde internt allerede 19. oktober, men vi ville avvente IFs svar meddelte dette videre.

– Vi har med andre ord ikke gjort noen faktisk feil i denne saken, men vi innser at vi innledninsvis gjorde en feilvurdering, sier Roar Stigum Olsen til SEILmagasinet, som også beklager at saken har trukket i langdrag når vi forelegger ham Lars Chr. Bergers versjon av saksgangen:

KUNNE IKKE LEVE MED DET. – Kollisjonen skjedde i sommer og jeg tok tak i forsikringssaken umiddelbart etterpå. Det jeg reagerer på, er måten saken trakk ut i tid, og at jeg tre ganger fikk avslag på vårt synspunkt. Jeg ville og synes jeg måtte forfølge saken, for jeg mente at det standpunktet Forsikringsselskapet Tryg inntok innledningsvis, kunne faktisk ikke seilsporten leve med, sier han.

Han mener styrbord-babord-situasjonen som oppstod, er så vanlig i seilsporten og at det i nærmest alle tilfellene i slike situasjoner er feilbedømmelse eller menneskelig svikt hos seileren i babordordbåten – og ikke utstyrssvikt – som er årsak til at det kan bli en kollisjon.

LITE KUNNSKAP. – Min erfaring og lærdom av dette er at seilere flest har liten kunnskap om hvordan forsikring til sjøs virker, men jeg er også overrasket over den manglende kompetansen om hvordan seiling foregår som jeg synes vi møtte hos Tryg. Jeg har også lært viktigheten av å ha kaskoforsikring, noe jeg vil anbefale alle seilere å ha. Jeg tror det er mange som ikke har det. Selv hadde jeg det heldigvis – uten at jeg visste det, sier Lars Chr. Berger.

SEILmagasinet beklager: SEILmagasinet bragte denne saken på trykk i SEILmagasinet 10/2010, som er i handelen nå, og da denne utgaven gikk i trykken, var saken fortsatt uavklart. At vi nå lagde en nettsak med referanse til artikkelen i den trykte utgaven uten å sjekke om det hadde skjedd en utvikling i saken, er noe vi beklager. Tryg hadde allerede erkjent sitt ansvar. Saken har dessverre derfor medført en del urettmessige kommentarer rettet mot Forsikringselskapet Tryg.