Nye regler fra 2012

Simrad OneStar 2007

Oppklarning om sikkerhet og førstehjelp

Det går mot en oppklarning av usikkerheten rundt førstehjelpskurs og kurs for dem som skal fornye sikkerhetskurset.

Generell internasjonal usikkerhet om innholdet i ISAFs førstehjelpskurs er kanskje hovedårsaken til at det også er blitt uklarheter om dette i Norge. Det kan være konklusjonen etter at SEILmagasinet bragte saken på bane i går. Fra 1.1.2012 er reglene helt klare, men allerede nå er innholdet kjent.

– Ja, det har vært litt ullent fra ISAFs side om hva førstehjelpskurset skal inneholde, men dette ble det tatt tak i og fra 1.1.2012 vil det være klart definerte regler, forteller Per Christian Bordal.

MINIMUMSLINJE. Han forteller at en sammenligning med de nye reglene viser at NSFs krav til kurs slik det er nå kan være litt snaut på noen punkter, men at dette vil bli harmonisert med de kommende kravene. Han sier også at NSF bevisst har lagt seg på en minimumslinje når det gjelder innhold for å gjøre kursene overkommelige å arrangere.

– Innholdet i kurset bør dekke behovet 99% av seilerne i Norge har, sier han.

Se for øvrig kommentar fra Thomas Nilsson i NORC om førstehjelpskurs.

I Hordaland Seilkrets er det to foreninger som planlegger kurs i førstehjelp og sikkerhet. Nordhordland Seilforening vil avholde ISAF førstehjelpskurs i kategori 0-2 i perioden 1.–6. mars, mens Bergens Seilforening planlegger ISAF sikkerhetskurs i april.

Følg med på kurstilbud på SEILmagasinets terminliste

OPPFRISKNING PÅ GANG. Storbåtkomiteen i Norges Seilforbund skal samles til møte for blant annet å definere innholdet i et oppfriskningskurs for dem som nå vil få «utgåtte» sikkerhetskurs tatt i 2006. Det er bestemt at varigheten vil bli 8 timer. Storbåtkomiteen skal bestemme innholde og innstille dette overfor NSFs styre.

– Deretter vil vi gå ut til aktuelle kursarrangører med dette, sier Bordal, som da regner med at det vil komme flere tilbud om oppfrikningskurs.

MER ENHETLIG. Storbåtkomiteen arbeider også med å få en dialog med arrangører av ulike tur- og hav-regattaer for å få et mer enhetlig krav til sikkerthetskravene for de ulike regattaen og tilpasse kravene slik at det skal bli enklere for seilerne å forholde seg til dem og at kravene harmonerer med det farvannet regattaen går i.

– Det er for eksempel ikke riktig at krav til sikkerhetsutstyr skal være det samme for dem som runder Tristeingrunnen ved Færder som dem som runder Mefjordboen utenfor Åsgårdstrand. Slike ting vil vi se på, sier Bordal.