Søket etter BERSERK

– Overising den største faren

– Overising den største faren

– Overising er den største faren i de forholdene BERSERK har vært ute i, sier Knut Espen Solberg i Det norske Veritas.

Publisert Sist oppdatert

– Overising består av fire faktorer. Det er lufttemperaturen, vindhastigheten, vanntemperaturen og saltholdigheten i vannet, forteller Knut Espen Solberg som selv har atskillig erfaring med seiling i arktiske farvann og som nettopp nå holder på med et forskningsprosjekt om overising.

ALLE FAKTORER TILSTEDE. – Alle faktorene for overising er tilstede i dette tilfellet, mener Solberg.

– Det har vært temperaturer ned mot minus 10 og det har vært vind opp mot orkans styrke, noe som gjør den effektive temperaturen svært lav. Når Paul Watson om bord på lete-skipet STEVE IRWIN snakker om «minus 45 below Celius», er det nok effektiv temperatur han snakker om. Dessuten er Rosshavet omgitt av isbreer, noe som tilsier at vanntemperaturen er svært lav. I tillegg er det grunn til å tro at saltholdigheten inne i bukten også er lav på grunn av issmeltingen, noe som også er med på å akselerere overisingen, forklarer Solberg.

At ising er et problem viser bildene av STEVE IRWIN på vg.no i dag.

FLERE DETALJER, MER IS. Han forteller også at desto flere detaljer som befinner seg på dekk, desto fortere skjer overisingen. Isen har flere ting å feste seg i, og det er blitt sagt at BERSERK er tungt lastet. Når isingen starter, bygger isen seg fort opp, og det eneste man kan gjøre, er å forsøke å holde isen unna ved hjelp av isbanking.

Bygger isen seg opp på dekk, reduseres stabiliteten drastisk.

BLIR FORT VEKT PÅ DEKK. – Hvis BERSERK allerede har mye ballast på dekk og i tillegg blir nediset, kan det skje fort at det bygger seg opp en kubikkmeter med is. Og en kubikkmeter veier ett tonn, sier Knut Espen Solberg.

Isingen skjer på grunn av sjøsprøyt som står over dekk, og når vekten øker, øker også sjøsprøyten – og på den måten akselerer overisningen om man ikke klarer å holde den unna ved hjelp av isbanking.

Men å banke is av en båt som er speilblank på dekk og befinner seg i høy sjø, er nærmest en umulig oppgave.

Når vekten på dekk blir for høy, mister båten stabiliteten og går rundt.

SEKUNDÆRE EFFEKTER. Overisingen har også en rekke sekundære effekter. Vinsjer blir umulig å bruke fordi tauverket er stivfrossent. Luker kan være vanskelig å åpne, men det som verre er, er at de kan bli vanskelige å lukke igjen fordi gumimembraner er stivfrosne og det legger seg is imellom luken og dekket som gjør det umulig å lukke luken. Og så videre.

– Det som lett kan skje, er at båten mister sin «vanntetthet» – det går ikke an å «skalke alle luker», sier Solberg.

Les også om mannskapet som trakk seg fra turen.

HÅPER LIKEVEL. Han frykter at det er dette som kan ha skjedd med BERSERK, men han er fortsatt forsiktig optimist.

– Det kan jo hende at de har mistet strømmen og derigjennom kommunikasjonsmulighetene, mistet nødpeilesenderen over bord, men ligger godt fortøyd dypt inne i en beskyttet bukt. Eller kanskje de har kommet seg i land et sted, håper Knut Espen Solberg.