«BERSERK var min flytende tanks»

Jarle Andhøy imøtegår kritikken

Jarle Andhøy imøtegår kritikken

I et omfattende intervju på nettstedet www.sail-world.com imøtegår Jarle Andhøy det meste av kritikken som er rettet mot ham.

Publisert Sist oppdatert

På nettstedet www.sail-world.com har de erfarne Antarktis-seilerne Skip Novak og Don McIntyre begge kommet til orde med skarp kritikk av Jarle Andhøy (33) og hans BERSERK-ekspedisjon til Rosshavet og Sydpolen. Nå har Jarle Andhøy selv fått slippe til, og i et langt intervju imøtegår han det meste av kritikken.

Les Skip Novaks kritikk i SEILmagasinet.no og Sail-World.com

Les Don McIntyres kritikk i SEILmagasinet.no og Sail-World.com

HAR IKKE SPURT OM RÅD. Både Novak og McIntyre hevder å ha hatt kontakt med Andhøy og advart ham mot å reise til Rosshavet. Det avviser Andhøy.

– Jeg ville aldri ha funnet på å be Skip Novak om råd for å seile til Rosshavet. Han har jo aldri vært der, sier Andhøy.

Når det gjelder McIntyre, kan han ikke huske hvem McIntyre var og heller ikke at han har søkt råd hos ham. Men han husker båten hans.

IKKE 5 TONN OM BORD. Andhøy avviser at båten hadde 5 tonn ekstra utstyr om bord. Alt ekstrautstyr ble satt i land i forbindelse med Sydpol-ekspedisjonen han og Samuel Massie (18) foretok på ATV-firehjulingene de bragte med seg.

Jarle Andhøy forteller derimot at de var ute for verre vær ved Cape Adare på vei til Rosshavet da de hadde fem tonn ekstra last om bord. Vinden blåste 60 knop og bølgehøyden 12–14 meter.

– Både båt og mannskap håndterte de forholdene godt, sier Andhøy.

HAR VANNTETTE SKOTT. Han forteller også at BERSERK hadde to vanntette skott; et forut og ett ved motoren. McIntyre mener BERSERK var en båt beregnet for «cruise in the Pacific». Dette avviser Andhøy, som derimot sier båten var en bunnsolid ekspedisjonsbåt.

– Båten var min egen flytende tanks, sier han.

UBESVART SPØRSMÅL. Da Andhøy og Samuel Massie dro på sin ekspedisjon til Sydpolen, lå BERSERK godt fortøyd i Horseshoe Bay. Men hvorfor båten forlot denne ankringsplassen sier Jarle Andhøy han aldri i livet kommer til å slutte å undre seg over.

Han forteller at de hadde kontakt med båten to ganger i døgnet da de var på land, og den siste beskjeden han mottok fra mannskapet om bord i BERSERK var 21. februar. Da fikk han en Iridium-SMS der de sa at alt var bra om bord, forholdene gode og at de var i ferd med å forlate Horseshoe Bay.

– Hvorfor de gjorde det, når kystvaktskipet WELLINGTON hevder å ha advart mannskapet ett døgn tidligere mot været som skulle komme, kommer jeg aldri til å slutte å lure på – og heller aldri få svar på, sier Jarle Andhøy til intervjueren, Nancy Knudsen, på www.sail-world.com.

Du kan lese hele intervjuet til sail-word.com.