Færderseilasen 2011

Færder’ns eldste var også best – og tøffest

Færder’ns eldste var også best – og tøffest

Da båtene i LYS R40 og 1,37–1,41 rundet Færder, var det to båter som satte spinnaker umiddelbart. Den ene var 88-årige Erling Lorentzen skipper om bord i.

Publisert Sist oppdatert

To røde båter skilte seg klart ut da båtene i front av klassene R40 og LYS 1,37-1,41 hadde rundet Tristeingrunnen og danset nordover i sjøgangen ute ved Færder. I motsetning til alle de andre som avventet med å sette spinnaker i den relativt sett skarpe sløren – og som sikkert også var fylt med respekt av den friskere vinden og høyere sjøgangen som møtte dem ute ved Færder, satte de to båtene spinnaker.

At svenske Bengt Falckenberg og hans proffe team i First 40en TEKNOVA alltid er aggressive og på ballen, er regattaseilere vant med, men at 88-årige Erling Lorentzen i 57-foteren SAGA og hans familemannskap var den andre, overrasket nok konkurrentene som lot spinnakeren ligge på dekk inntil de var kommet lenger inn i fjorden til mindre sjø og rommere vind.

PÅ HUGGET HELE VEIEN. I kong Haralds fravær – Kongen har jo vært en trofast Færder-deltager i en rekke år – forsvarte Erling Lorentzen kongefamilien med bravur i årets seilas. Han og mannskapet hans var på hugget fra start av, og allerede ved Slemmestadgrunnen lå de først i klassen.

Og ved seilskift og konsentrasjon holdt de koken igjennom Drøbaksundet der det var lett vind og motstrøm, før spinnakeren kunne settes igjen ut mot Filtvet og videre utover Oslofjorden. De var blant de heldige, for båtene i front kunne seile på en nordvestlig vind utover i fjorden, og timingen med vinddreining til sørvest var nesten perfekt: De kunne seile med spinnaker nesten helt ut til Færder – og de kunne seile med spinnaker nesten hele veien tilbake til Horten!

LEGENDARISK. SAGA er en klassisk havseiler fra IOR-regelens storhetstid tegnet av Sparkman & Stephens, som da den var ny i 1973, like godt tok seieren i legendariske Fastnet Race. Sambatrommene lot høre fra seg i målområdet den gangen, for SAGA seiler under brasiliansk flagg.

Senere lot det finske verftet Nautor blikket hvile på SAGA, og Sparkman & Stephens tegnet med SAGA i øyekroken modellen Swan 57, som ble litt høyere i fribordet og ikke fullt så elegant som SAGA. Og gjennom Swan 57 ble nok en rød, legendarisk båt skapt – den norske Whitbread-båten BERGE VIKING.

IMPONERTE. I Færderseilasen 2011 – 38 år etter at sambatrommene stilnet i England – har SAGA atter fått vist sin klasse, og de som var vitne til SAGAs kontrollerte runding av Slemmestadgrunnen i frisk bris der 88-årige Erling Lorentzen – Færder’ns eldste deltager – selv stod til ror, kunne ikke annet enn la seg imponere.

SAGA vant klassen sin til slutt og ble en av de beste båtene over all i LYS-klassene.

REKORDRASK. Færderseilasen 2011 ble for øvrig rekordrask for den store mengden av båtene. De største båtene har seilt Færder’n raskere før, men aldri har samtlige deltagere vært så tidlig i mål i Horten før. Første båt var i mål ved 18-tiden fredag kveld. De øvrige kom i mål i løpet av natten til lørdag.

Nøkkelen var at alle kom seg igjennom Drøbaksundet før det la seg blankt og regnfylt utpå kvelden, og at Fokus Bank Færderseilasen anno 2011 bød på ytterst lite kryss.

Resultatlistene finner du på KNS’ hjemmeside.

SEILmagasinet var ute i regnværet og tok en mengde bilder. De vil du kunne se på SEILmagasinet.no i uken som kommer. Forholdene gjorde det umulig for oss å sende dem ut på nettet direkte fra sjøen.

Du kan også få et inntrykk av Færder’n ved å se på seilernes egne bidrag på SEILvideo, og vi anbefaler faktisk en kikk på de mange inntrykkene fra Færder’n på vår konkurrent Seilas’ nettside. De har gjort en veldig god jobb og gitt Færderseilasen bred dekning.