Transat Jacques Vabre starter onsdag

Klare for startforsøk nr. 2

Klare for startforsøk nr. 2

– Vi er mer enn klare for start, sier Rune Aasberg og Simen Løvgren.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag 2. november kl 15:00 går den utsatte starten på Transat Jacques Vabre fra Le Havre i Frankrike. Og den kan bli spektakulær:

– Vi regner med at det vil blåse mellom 15 og 25 knop, og slik det ser ut nå vil det kunne bli spinnakerstart, forteller Rune Aasberg til SEILmagasinet.

Les også: Starten utsatt til onsdag – tidligst

STARTER LIKT. Alle de tre klassene starter samtidig på en lang linje som er inndelt i tre soner – en for hver klasse.

– Vi starter i midten på linjen med Multi 50ene nord for oss og Open 60ene syd for oss, sier Aasberg, som gleder seg som en unge til starten.

De to norske seilerne hadde alt klart til søndagens start, som ble utsatt for at seilerne skulle slippe å stupe rett ut i et stormfullt Atlanterhav allerede det andre døgnet. Når starten går onsdag, regner man at det verste er forbi, men det vil være langt fra frøkenforhold seilerne innleder den transatlantiske regattaen i.

UTFORDRENDE FORHOLD. – Det vil som sagt blåse oppimot 25–30 knop og vi vil få slør ut Den engelske kanal. Når vi kommer forbi Brest, vil vi møte fem meter høy, gammel sjø som vil komme rett imot, mens vi seiler med vinden og den nye sjøen den setter opp, på tvers, sier Rune Aasberg.

Det kan uten tvil bli svært «humpete» og en påkjenning på utstyret, når båtene vil «hoppe» fra bølge til bølge i kanskje 15 knops fart...

Mads Christensen i Frivind vil fore Rune Aasberg og Simen Løvgren med værdata og ruteforslag helt frem til starten går i morgen. Etter start har de ikke lov til å motta noen hjelp utenifra; da er seilerne overlatt til seg selv og sine egne valg.

HØYTRYKK KAN BLI AVGJØRENDE. – Det ser ut til å kunne bli mye «rhumbline»-seiling de første døgnene. Deretter gjelder det å komme seg best mulig igjennom noen frontpassasjer, mens den store utfordringen ser ut til å kunne bli hvordan vi skal komme oss rundt et stort høytrykk som er i ferd med å danne seg ved USA og som senere vil komme østover.

Utfordringen for dem vil være å finne et kursvalg som vil kunne gi dem minst mulig motvind – uten at de i for stor grad må fravike korteste kurs mot mål for å unngå det.

KLAR. De to norske seilerne melder at båten deres, SOLO, nå er så klar som den kan få blitt:

– Den var klar allerede på søndag. Listen over gjøremål var faktisk tom. De siste dagene har vi derfor nesten måttet finne på noe å gjøre. Nå i ettermiddag er båten blitt «stacket» ferdig for babords halser – all vekt om bord er stuet maksimalt med tanke på starten og det første døgnet som vil foregå for babords halser, sier Aasberg.

I motsetning til på søndag, da det var planlagte en rundbane på 10–15 n mil før seilerne skulle stikke til havs, vil seilerne onsdag sette kurs for havet rett etter start. Det blir ingen publikumsrunde, all den stund brorparten av publikummet som kom på søndag for å se starten, har reist hjem.

GOD FØLELSE. Også Rune Aasberg og Simen Løvgren er alene igjen i Le Havre. De norske hjelperne reiste hjem på søndag.

De to nordmennene er blitt lagt merke til i Le Havre. De vil være de første skandinaviske seilerne som vil ha fullført regattaen og arrangørene kaller dem «The outsiders».

Les også: Arrangørenes intervju med Rune og Simen

Søndagens prolog ga ikke noe godt resultat i protokollen på grunn av misforståelsene i starten, men den gode farten SOLO hadde som de senere erfarte, er en go’følelse de to vil ta med seg videre.

Les også: Følte vi vant seilasen

– SOLO seiler desidert best i moderat vind, mens vi nok sliter litt mer mot de nyere båtene om det blir mye unnavind. Slik været ser ut nå, kan det bli litt av hvert, sier Rune Aasberg til SEILmagasinet, kvelden før starten.