Volvo Ocean Race 2011-2012

De vil presse på svært hardt

De vil presse på svært hardt

Alicante (SEILmagasinet): I morgen starter Volvo Ocean Race 2011-2012. Hvordan komme seg raskest til Gibraltar? Vi har spurt Bouwe Bekking.

Publisert Sist oppdatert

SEILmagasinets kollega i danske Bådmagasinet, Øyvind Bordal, har snakket med Bouwe Bekking, sist gang skipper på TELEFONICA BLUE, om hvordan seilerne skal løse den første delen av etappen mot Cape Town – ut av Middelhavet.

INGEN GAMBLING. – Jeg tror de skal holde et tett øye med konkurrentene, spesielt i området ved fjellkjeden Sierra Nevada. Det høyeste fjellet er nesten 3500 meter, og disse fjellene skaper en stor vindskygge, da vinden kommer derfra. Det er meldt vind fra NV og i det området kan man faktisk oppleve retur-vind. Altså motsatt. Ikke noe sted å gamble, sier Bekking.

– Med en gang de kommer forbi det området, blir det nok kryss, og vinden kan komme opp i 35 knop når de nærmer seg Gibraltar. Korte, bratte bølger utvikler seg, og det er stor risiko for at ødelegge noe. Noen skippere vil ha stor fokus på å unngå netopp det. Men de vet også, at med den gjeldene værmeldingen er det en risiko for at båten i tet stikker av så snart den er ute i åpent hav... de rike blir rikere, med andre ord. Konsekvensen er at båtene helt sikkert vil presse på svært hardt gjennom Gibraltarstredet, fortsetter den erfarne Volvo-seileren.

BANESEILAS. Den første tiden, ca. en time, etter starten vil båtene seile en slags baneseilas. Bekking svarer på om noen av av lagene er bedre til netopp den form for seiling enn andre:

– De er alle toppseilere, jeg vil ikke si at noen av dem er bedre kvalifisert enn andre. Men etter å ha sett inport-racet er det tydeligt at noen har mer effektive manøvre enn andre. Det vil bli interessant å se hvordan de presterer når de er ferdig med bane-delen. Det blir første gang vi ser alle båtene sammen, med fullt trykk, lastet med mat, reservedeler og alle seilene om bord.

HEKTISK. Det er helt sikkert spesielt å være VOR-seiler det siste døgnet før racet starter. Mange er nok nervøse for både det ene og det andre. Bouwe Bekking har opplevd det.

– Det er superhektisk for dem alle, spesielt for skipperne. Det er tidlig opp, fysisk trening, deretter er det å løpe fra det ene intervjuet til det andre, være til rådighet for VOR-organisasjonen, pressekonferanser, samt en lang rekke oppdateringer på vær-situasjonen. Deretter skal man tilbringe tid med sponsorerne, gjennomgå sjekklister for utstyret om bord, pakke personlige bagger som skal shippes til neste havn – og selvfølgelig det de skal ha med seg om bord.

– Og selvfølgelig prøver de også å presse inn litt tid med familien sin, avslutter Bouwe Bekking. Som er nederlender, men bor i Danmark.