Volvo Ocean Race

– Vi ser på mulighetene både for havn og norsk båt

– Vi ser på mulighetene både for havn og norsk båt

Alicante (SEILmagasinet): Stavanger Kommune er i Alicante for å se hva Volvo Ocean Race er. Og de er begeistret.

Publisert Sist oppdatert

Stavanger Kommune vurderer å søke om å få være vertskap for VOR 2017–2018. I den forbindelse er en delegasjon på plass her i Alicante for å se nærmere på hva Volvo Ocean Race er. SEILmagasinet møtte delegasjonen om bord i BERGE VIKING.

– Det er politisk forankring i Stavanger Kommune om å gjør en utredning om dette, det vil si det er et formannskapsvedtak, forteller de til SEILmagasinet.

STOR OPPLEVELSE. Gruppen har nå bitt vist rundt i «race village» og snakket med nøkkelpersoner i Volvo-systemet og er svært positive til det de har sett så langt.

– Dette er en stor  opplevelse, mye større enn det vi trodde, forteller de videre.

– Det er rett og slett ikke vanskelig å bli begeistret over dette, men når det er sagt så er det en jobb som skal gjøres og det dreier seg selvfølglig også om penger.

De fem fra Stavanger Kommune har fått 400 000 kroner å rutte med for å lage en rapport. Denne vil de ha ferdig rett etter målgangen i Galway, Irland i 2012.

– Vi synes det er for tdlig å søke for den neste regattaen i 2014. Vi trenger å forankre dette i egen by og da må vi ha regionen med oss, forteller de.

De legger heller ikke skjul på at Stavanger er en by hvor det finnes penger. Om Stavanger Kommune ønsker å være stop over-havn, må kommunen garantere for 30 millioner kroner.

– En viktig ting for oss er selvfølgelig å finne ut hva dette koster.

– Stavanger har hatt, og har, kollosal vekst de siste 30 årene og det finnes mange multinasjonale selskaper i byen. Vi føler at Stavanger vil være et naturlig valg for en VOR-havn, sier de.

Stavanger er ikke ukjent med å arrangere store arrangementer. Tre ganger har byen hatt Tall Ship Race og i 2009 arrangerte byen VM i sandvollyball.

– Stavanger Havn fikser dette uten problemer, mener delegasjonen.

NORSK BÅT. Det er ingen hemmelighet at det er lettere å få gjennom en søknad hos Volvo om vertsnasjonen selv stiller med en båt og rapporten fra Stavanger Kommune vil også inneholde mulighetene for dette.

– Vi vil også vurdere den muligheten og se på det finansielle rundt dette. Det vil si at vi vil undersøke blant norske selskaper om det finnes interesse for å sponse en norsk båt i VOR.

– Det er klart dette blir mye mer spennende om en norsk båt er på banen, fortsetter de.

NSF. Vibecke Schøyen fra Norges Seilforbund er også på plass i Alicante og forteller til SEILmagasinet at NSF jobber aktivt med begge deler – norsk båt i Volvo Ocean Race og norsk stop over-havn.

– Vi har levert inn en søknad til Oslo Kommune som vi venter svar på om 14 dager, forteller hun.

NSF søker om Oslo som stop over-havn under det neste racet, i 2014.