Volvo Ocean Race 2011–2012

Seilbudsjettene høyere enn noen gang

Seilbudsjettene høyere enn noen gang

Til tross for at de kun kan bruke 17 seil gjennom hele racet er seilkostnaden blitt vesentlig høyere, sier sjefsdesigner Henrik Søderlund til SEILmagasinet.

Publisert Sist oppdatert

Danske Henrik Søderlund er sjefsdesigner for TELEFONICA. Søderlund jobber for North Sails og er mest sannsynlig en av de som vet mest om hva han snakker om. SEILmagasinet møtte Søderlund noen timer før starten i Alicante.

– De aller største mulighetene, rent performance-messig, ligger nå i seildesign, forteller Henrik Søderlund til SEILmagasinet.

– Det er ikke bare det at det er lite å gjøre med båtdesignet etter at båtene er bygd, men båtene er også så like at det er mye å hente på det lille ekstra i fart en god seildesign kan gi, legger han til.

– Slik vi ser det er seilene det eneste som trekker båten fremover, alt annet gjør jo det motsatte, sier han og ler.

FÆRRE SEIL, MEN DYRERE. VOR-regelen er endret på flere måter til dette racet. Endringer som er ment til å forsøke å holde kostnadene ned på de enkelte prosjektene. Blant annet har de denne gangen kun lov til å lage 17 seil før regattastart og 17 seil totalt etter starten har gått - og av disse kan kun 8 være om bord samtidig, ved siden av stormseilene, men det har vist seg at det ikke har den kostnadsbesparende effekten som VOR ønsket.

Til sammenligning bygde ERICSSON 4 mer enn 100 seil til racet i 2008–2009.

– At båtene har færre seil betyr at man må bruke vesentlig mer tid på seildesign. Og det koster penger. Derfor er selve budsjettet på seil faktisk høyere enn sist gang, forteller han.

Den store forskjellen er selvfølgelig at man må lage seil som kan benyttes «bredere» og for seildesigneren gjelder det dermed at seilet spenner på en slik måte at det blir færrest mulig seilskift.

– Man kan fort tape 30 minutter på et seilskift, så jo færre av de, jo bedre er det.

REV. I tillegg er det nå ikke tillatt med spor i forstaget, alle seil må være utstyrt med kroker, eller de må kunne rulles. Det gjør også at designen blir annerledes.

– Det er først og fremst fordi flere ønsker for eksempel rev i forseilene og det har innvirkning på designet. Og en ytterligere konsekvens er at seilene blir tyngre. Seilere er også malt for å tåle mer UV – det er ikke bare på grunn av logo og eksponering de blir malt, forklarer han.

– Seilene blir vesentlig tyngre slik at det blir tyngre for gutta om bord å håndtere de.

– Når det er sagt så er ikke vekten så kritisk. Faktisk kan det være en fordel fordi all ekstra vekt i lo gir bedre stabilitet til båten. Om seil veier ti kilo ekstra har ikke det så mye å si når det henger oppe, men ti kilo ekstra i lo kan hjelpe godt, avslutter han.

Den nye regelen forbyr også å stable seil på dekk. Alt av vekt må stables under dekk.