Transat Jacques Vabre

Valgets kval for SOLO…

Valgets kval for SOLO…

Å gå nordvestover kan være lønnsomt, men risikabelt.…

Publisert Sist oppdatert

Rune Aasberg og Simen Løvgren har det siste døgnet kortet inn avstanden til lederbåten AQUARELLE.COM. Riktignok leder den franske båten med solide 120 n mil på nordmennene, men avstanden har krympet med litt over 10 n mil. Og det er første gang at differansen båtene imellom går den veien.

SPERRER VEIEN. – Vi spiser vi oss innpå takket være vår strategi om å legge oss på den rhumblinen vi hadde fra vår  posisjon til «mål» i går tidlig – og kjøre som toget der. Men nå kommer lavtrykkene vi hadde håpet skulle trekke mer nordover, og sperrer veien vår videre fra i dag ca. kl. 12. Da dreier vinden til vest, med andre ord rett mot vår kurs, skriver de to i en epost.

Det betyr at de to står overfor et tøft valg:

TO VEIER. – Enten må vi seile mot sydvest mot Azorene på en roligere vindtype, eller vi må seile nordvest for å komme nærmere trykkets senter, dog med ditto vindstyrke. Etter Azorene er det i dag ingen farbar vei videre mot «mål», da vindene på lang sikt skal stå vestsydvest (midt i mot), noe som vil innebære en altfor lang vei bort fra rutens rhumbline. Å seile nordvest et lite stykke, men da med tøffe vindforhold, vil føre oss tilbake til rhumbline igjen etter et par døgn – og vi kan fortsette veien videre.

Valget står med andre ord for de to mellom å seile en vindstyrkemessig «hyggeligere» rute, men en rute som vil medføre mye bidevind. Eller å oppsøke lavtrykket og enda mer vind – med ditto risiko for at noe vil ryke. Det siste valget vil imidlertid gi en strakere og kortere vei mot mål etter at lavtrykket har passert.

– Hmmm…, skriver de to.

NATTLIGE SYSLER. – Dette er hva vi holder på med om natten mens normale mennesker sover. Og dere skal vite hvor lang tid det tar å skrive denne eposten med en båt som har 15 graders krengning og som hopper over alle bølgene vi tar igjen i en båtfart på mellom 10 og12 knop...

 

– Beslutningen vi tar på ovennevnte utfordring, får dere vite ved å følge trackingen vår de neste dagene…, avslutter de.

 

MISTET KJØLEN. Mens Rune Aasberg og Simen Løvgren grubler over strategien og kanskje går deres tøffeste døgn noensinne i møte, er det andre seilere i regattaen som har andre problemer. En av favorittene i Class 40-klassen, INITIATIVES-ALEX OLIVIER med franskmennene Tanguy de Lamotte og Eric Péron, har mistet kjølen!

Det skjedde mens de seilte i 25 tiil 30 knops vind og båten gjorde 12–14 knop.

– Det skjedde raskt og nesten lydløst. Jeg var under dekk. Eric satt oppe, men autopiloten styrte båten. Vi hørte et lite, lavt «plopp». Autopiloten ga fullt rorutslag, men båten var ikke manøvrerbar og broachet. Eric sa han trodde vi hadde mistet kjølen. Vi prøvde å se ned i vannet om vi kunne se den oransje kjølen, men vi så ingenting. Vi fikk ned storseilet og forseilet, fylte vannballasttankene og la alle seil og alt utstyr ned og lavest mulig i båten. Så satte vi stormfokka, forteller Tanguy de Lamotte.

Nå er de på vei nordover på slør og lens. Men ogs de vil få føling med det kraftige lavtrykket som er på vei.

REKKEFØLGEN

DTL = Distanse frem til ledende båt.

Videoen nedenunder viser litt av livet om bord i trimaranen PRINCE DE BRETAGNE som har knukket den ene «beamen» mellom skrogene.

Plass BÅT SEILERE DTL Konstruktør
1 AQUARELLE.COM Yannick Bestaven/Eric Drouglazet (FRA/FRA) 000,0 G.Verdier 2010
2 CONCISE 2 Ned Collier Wakefield/Sam Goodchild (GRB/GRB) 009,1 Marc Lombard 2010
3 ERDF - LE PIEDS ET DES MAINS Damien Seguin/Yoann Richomme (FRA/FRA) 092,6 Simon Rogers 2007
4 GROUPE PICOTY Jacques Fournier/Jena-Christophe Caso (FRA/FRA) 116,1 Finot Conq 2010
5 40 DEGREES Hannah Jenner/Jesse Naimark-Rowse (GRB/USA) 120,8 Owen Clark 2009
6 SOLO Rune Aasberg/Simen Løvgren (NOR/NOR) 120,9 Owen Clark 2008
7 PHOENIX EUROPE EXPRESS Stepahnie Alran/Jean-Edouard Criquioche (FRA/FRA) 127,4 Groupe Finot 2006
8 AVIS IMMOBILIER Eric Galmard/Francois Scheck (FRA/FRA) 132,0 Finot Conq 2011
9 11TH HOUR RACING Nicholas Halmos/Hugh Piggin (USA/NZE) 136,4 Owen Clark 2008
10 GUST BUSTER Anna Maria Renken/Jakca Jesih (GER/SLO) 290,6 Marc Lombard 2011
11 HIP ECO BLUE Andrea Fantini/Tommaso Stella (ITA/ITA) 367,1 Marc Lombard 2007
12 PARTOUCHE Christophe Coatnoan/Etienne Laforgue (FRA/FRA) 530,8 Finot Conq 2011
COMIRIS POLE SANTÉ ELIOR Thierry Bouchard/Gilles Berenger (FRA/FRA) Brutt Eric Levet 2009
LECOQ CUISINE Eric Lecoq/Eric Defert (FRA/FRA) Brutt  
BUREAU VERITAS Stéphane Le Diraison/Thomas Ruyant (FRA/FRA) Brutt Groupe Finot 2011
INITIATIVES - ALEX OLIVIER Tanguy de Lamotte/Eric Péron (FRA/FRA) Brutt Simon Rogers 2007