Seilmakeren Doublehanded 2012

Mange fulgte shorthandedseilerne

Mange fulgte shorthandedseilerne

Mange fulgte Seilmakeren Doublehanded på internett. Det viser tallene i etterkant av regattaen.

Publisert Sist oppdatert

Seilmakeren Doublehanded foregår i områder med Norges vakreste natur, men langt ute i skjærgården er seilerne overlatt til seg selv og sin egen verden. Publikummet til regattaen er ikke noen få, spredte tilskuere som kikker på seilerne fra båter ute på sjøen. Det befinner seg på internett.

Der kan de følge hvor og hvordan seilerne seiler mens regattaen pågår gjennom regattaens tracking, og på regattaens egen nettside bringer en regatta-redaksjon nyheter, bilder, TV-intervjuer og kommentarer. Seilerne bidrar med sitt til å levendegjøre regattaen ved å sende MMS-bilder ute fra regattabanen.

OVER 16 000 VISNINGER. Og publikummet, det fins. Det viser tallene etter årets regatta.

14 555 ganger ble tracking-vinduet åpnet i løpet av årets regatta. Det leser tracking-leverandøren TracTrac ut av sine statistikker.

Regattasiden til Seilmakeren Doublehanded 2012 er blitt vist 16 209 ganger siden den ble opprettet.  Da regattaen pågikk, i perioden 23.–27. mai, ble den vist 8 685 ganger – 5 758 var unike sidevisninger, ifølge Google Analytics statistikk. Fredag 25. mai var det flest tilskuere. Da ble regattaens nettside besøkt 3 939 ganger.

VIST I 758 TIMER. Hver visning varte i gjennomsnitt 5 minutter og 14 sekunder, hvilket betyr at regattaens budskap fanget oppmerksomheten hos publikum i tilsammen 758 timer.

Regatta-redaksjonen la ut 153 nyhetssaker, og et tyve-tall av dem var TV-intervjuer. Seilerne bidro med 52 bilder på regattaens SEILblogg.

Slik ble Seilmakeren Doublehanded en mediebegivenhet.

TILGJENGELIG VERKTØY. – Verktøyet som Askøy Seilforening benytter til Seilmakeren Doublehanded, er tilgjengelig for alle landets regatta-arrangører, sier Hans Petter Jensen i SEILmagasinet og Norsk Maritimt Forlag AS, som har utviklet det.

– Ved å bruke verktøyet, som gir hvert enkelt arrangement en unik regattaside på internett, vil en regatta-arrangør kunne synliggjøre regattaen sin for langt flere enn dem som er fysisk tilstede. Og skaper man et interessant innhold, vil man også få et publikum der ute., og har man sponsorer og samarbeidspartnere, vil man på denne måten skape merverdi i en slik grad at de kanskje er interesserte i å fortsette samarbeidet det neste året, sier han.

ENGASJER PUBLIKUM. – En fordel ved å bruke verktøyet vårt, er at publiseringen av regattaen skjer i et miljø som allerede har et stort publikum, nemlig SEILmagasinet.no’s daglige brukere. Er man i tillegg flink til å markedsføre regattaens nettside direkte til alle involverte; deltagere, pårørende, venner og foreningens egne medlemmer – vil lesertallene komme og regattaen bli interessant for flere, sier han.

– Forutsetningen for å holde på publikummet er imidlertid at nettsiden fylles med et innhold som engasjerer. Det betyr i praksis bilder, filmer, nyhetstekster og kommentarer, slutter Hans Petter Jensen.