2013

Fire valg til nytt respitt-system

Fire valg til nytt respitt-system

SeilNorge står overfor fire valg når man nå skal bestemme seg for et nytt respitt-system.

Publisert Sist oppdatert

– Et respittsystem kan aldri bli rettferdig, men målet må være å gjøre systemet så rettferdig som mulig og å gjøre det gjennomsiktig slik at man kan forstå hva som ligger bak resultatet, sier Norges Seilforbunds generalsekretær, Espen Guttormsen til SEILmagasinet.

– 100 prosent rettferdig blir seiling først når man seiler en strikt entypebåt, mener han.

FIRE VALG. Han mener et respittsystem må være bygd på en transparent regel.

Guttormsen forteller at NSF sammen med NORLYS har vært i dialog med de nordiske respitt-aktørene, og slik SEILmagasinet forstår det, foreligger det nå fire ulike valg når det gjelder et fremtidig respitt-system:

  • Fortsette med dagens LYS-system
  • Adoptere og bruke Sveriges SRS-system
  • Adoptere og bruke Danmarks DH-system
  • Benytte et ORC«LYS»-system

Beslutningen som gir rom for en regelendring skal fattes på NORLYS’ ekstraordinære årsmøte 12. desember.

– Skal vi få innført noe nytt for 2013, må NORLYS bestemme seg ganske raskt og komme med en innstilling overfor Norges Seilforbund, som så vil ta den endelige beslutningen. Det er bare tiden og veien, sier Guttormsen.

DAGENS SYSTEM. All den stund NORLYS’ forrige årsmøte ga det sittende styret i mandat å utrede et nytt respitt-system, vil det å fortsette med dagens system neppe være aktuelt.

ENKELT-SRS-SYSTEM. SRS-systemet er enkelt å anvende for standardbåter ettersom måltallet kan hentes ut fra en tabell, mens alle båter med avvik fra standardmålene må måles. Mange er fascinert av nettopp enkelheten i SRS-systemets tabell for standardbåter, mens andre mener at alt man oppnår ved å ta i bruk SRS, er å flytte synsingen når det gjelder måltall over grensen.

MÅ MÅLES. Det danske DH-systemet er gjennomprøvd og er en videreutvikling av den gamle Scandicap-regelen. DH har et ry på seg for å være god – i betydningen «ganske rettferdig». Systemet krever at alle båter måles, og at mange norske båter må måles på nytt for at de skal få et DH-tall. Mens SRS-tallene og dagens LYS-tall med små variasjoner er de samme, må norske seilere forholde seg til helt andre tall og beregningsmåter med DH-regelen. Det fins ulike DH-tall for ulike forhold og baner.

IMPORT OG EKSPORT. Å omgjøre de norske LYS-målebrevene ved å importere verdiene inn i ORCs database, er et fjerde alternativ. Databasen inneholder standardtall på flere tusen båtmodeller, og ved å matche de norske tallene mot denne databasen og slik at norske myndigheter selv kan velge et ønsket nøyaktighetsnivå, vil hele den norske LYS-databasen kunne få et justert måltall basert på ORCs regelverk. Det gjør at ingen båter i prinsippet behøver å bli målt på nytt, men måltallene for noen båter vil kunne endre seg fra hva de er i dag.

Som et nivå over og med en enda større nøyaktighetsgrad, vil man kunne ha ORCi – noe som vil gjelde uansett hvilket respitt-system man velger for den store mengden av båter.

ENKLERE. – Vi jobber mot at det skal bli enklere for seilerne, og vi jobber for å kunne koble ulike databaser sammen slik at det er en sammenheng mellom seilnummer, måltall, lisens, navn på skipper og mannskap – og slik at seilerne ikke skal behøve å gjøre alle disse koblingene selv når man skal melde seg på til en regatta, sier Espen Guttormsen.

SEILmagasinets påmeldingssystem vil eksempelvis inngå i denne samkjøringen av data.