Respitt-seiling på tre nivåer

Mercedeser skal ikke konkurrere mot folkevogner

Mercedeser skal ikke konkurrere mot folkevogner

– Regattaer i Norge bør deles inn i tre nivåer slik at alle konkurrerer med likemenn. Det er en mening som kom frem under NORLYS’ årsmøte.

Publisert Sist oppdatert

– 78 prosent av de innmålte båtene i LYS er målt inn med tre seil eller mindre, og eierne av diise båtene utgjør den store gruppen av respitt-seilere i Norge. Dette er seilere som deltar en gang i blant for å ha det moro, og de er ikke opptatt av å optimalisere båten sin, men å kunne konkurrere mot «naboen» på et noenlunde rettferdig vis. Det er derfor viktig at det nye respitt-systemet som det nå legges opp til, først og fremst er giret inn mot denne gruppen slik at det blir enkelt for dem å delta, sa Sverre Valeur fra Askøy Seilforening under debatten som utspant seg da NORLYS avholdt sitt ekstraordinære årsmøte i går.

TRE NIVÅER. Valeur tok til orde for at man burde bedrive respitt-seiling på tre nivåer i Norge, og at det er måten båten har fått sitt måltall, som bestemmer på hvilket nivå og i hvilken klasse båten skal seile i.

Han mener ett nivå bør bestå av alle dem som har standardbåter som de ikke har gjort noe med, og som har hentet måltallet sitt ut fra en standardtabell.

Et mellom-nivå bør bestå av båter der eierne har tatt grep som avviker fra standardbåten i form av for eksempel oppgraderte seil og andre tilpasninger som har til hensikt å få båten til å seile fortere. Dette er båter som har måltall som avviker fra standard-måltallene.

Den tredje gruppen mener han skal være de som velger å seile etter ORCi.

KONKURRANSE PÅ FEIL PREMISSER. – Det blir helt feil at en blodtrimmet Farr 30 med moderne utstyr og seil og en gjeng med keene seilere skal konkurrere i samme klasse mot en familie i en Bavaria 36 med rullestorseil og rullefokk. Det er også feil at en First 36.7 med stabile komposittseil skal ha samme måltall som en First 36.7 med rulleseil, sier Sverre Valeur.

– Dette blir som å konkurrere med Mercedeser mot en folkevogner. Vi må tørre å si at de ivrige og de som seiler heftig lokalt, må konkurrere med likesinnete og ikke får lov til å seile mot breddeseilerne. Breddeseilerne bør få konkurrere i fred med andre breddeseilere, legger han til.

Sverre Valeur mener det er viktig at et slikt prinsipp innføres sammen med et nytt respitt-system.