World Yacht Racing Forum

– Seiling bra på TV

– Seiling bra på TV

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er uenig med dem som påstår at seiling ikke egner seg for TV, sa Knut Frostad i paneldebatten som avsluttet World Yacht Racing Forum i Göteborg igår.

– Tvert om ser vi nå at de fem-seks største regattaene nå har meget gode direktesendte programmer, enten de nå er produsert for nettet eller kringkastning. Regattaene han viser til er hans eget Volvo Ocean Race som har hatt overføringer fra in-port regattaene, med data og grafikk og fremfor alt gode kommentarer.

Det samme kan sies om overføringene fra America’s Cup-seilasene der Stan Honeys revulosjerende grafikk og tracking har gjort seiling lett å forstå også for et ikkeseilende publikum.

I tillegg kan man nå følge World Match Racing Tour, Extreme 40 series direkte på nettet. Knut Frostad viste også til filmen «Tough men, high waves», en dokumentar fra Delta Lloyd-prosjektet i 2008-09 som har vært en stor suksess på hollandsk TV. Derfor vil man legge forholdene enda bedre til rette for overføring av levende bilder og data fra de neste Volvo Ocean Race.

EGEN KANAL. Frostad mener at de største regattaene nå burde samarbeide om en felles platform til å formidle seiling slik at seerne får en kanal å forholde seg til, og som regelmessig sender seilprogrammer.

SUKSESS FOR VO65. Knut Frostad forteller til SEILmagasinet at interessen for den nye VO65 er stor. To båter er allerede solgt, og han regner med at ytterligere 2–4 båter vil bli solgt tidlig i 2013.

– Det gjør at vi kommer til å ligge langt foran det vi gjorde på samme tid før det forrige racet når det gjelder antall båter, sier han.

Det er nå klart at Groupama trekker seg fra Volvo Ocean Race og avtalen med Franck Cammas. Dette har ligget i kortene en stund etter at selskapet sliter med blodrøde tall og er på konkursens rand. Likevel vil de sponse Cammas i det neste Tour de France med ca. 1 mill. euro.

Frostad forklarer valget av en entypebåt til Volvo Ocean Race først og fremst med at man trengte en ny båt på kort tid. Ikke fordi entype nødvendigvis er bedre, selv om det umiddelbart er penger å spare på å produsere like skrog, kjøler, rigger etc. Han mener at man på denne måten har kjøpt verdifull tid både til arrangør og lag og at det vil slå ut i flere båter i det neste racet.

– Seilsporten vil endre seg de neste årene og vil bli meget interessant i fremtiden, men det vil koste mye hardt arbeid. Jeg er optimistisk, avslutter Knut Frostad