Generalforsamling i Norlys

Farvel NORLYS – velkommen NOR rating

Farvel NORLYS – velkommen NOR rating

Norges nye respittsystem heter NOR rating. Det heter også klasseklubben.

Publisert Sist oppdatert

Klasseklubben NORLYS avholdt generalforsamling i kveld, og der ble det besluttet at det nye respitt-systemet som er basert på ORCs beregningsmodeller, skal hete NOR rating. Samtidig bestemte generalforsamlingen seg for å endre navn på klasseklubben også – til det samme navnet.

GRATIS DET FØRSTE ÅRET. Drøye ti seilere hadde møtt frem på generalforsamlingen i Oslo i kveld. Sverre Valeur ble valgt som nytt styremedlem etter Halvor Aaslestad, mens Sverre Ellingsen, Endre Steinbru og Rune Terje Hjertås alle fortsetter i styret med Ellingsen som leder.

Årsmøtet bestemte også at alle personer som innløser målebrev for første gang, vil få gratis målebrev og medlemsskap i NOR rating det første året.

– Vi ønsker å legge til rette for økt rekruttering, sier Sverre Valeur, som SEILmagasinet snakket med etter årsmøtet.

VIL STYRKE KLASSEKLUBBEN. Han beretter om et positivt årsmøte med god stemning og stor enighet. Det virket å være stor tilfredshet med at man nå vil gå over til et respittsystem der alle mulige vurderinger rundt måltallene er tilsidesatt. Nå gjelder harde facts som grunnlag for måltallene.

– Det var årsmøtets klare holdning at vi skal styrke NOR rating som selvstendig klasseklubb og jobbe for storbåtseiling i Norge, sier han.

For egen regning legger han til at det trengs:

– Etter at Norges Seilforbund har lagt ned sin storbåtkomite, er det helt nødvendig at NOR rating tar vare på storbåtseilingen her i landet. Vi vil være en aktiv klasseklubb som er klar til å møte fremtidens utfordringer.

1. APRIL. På årsmøtet ble det gitt stor ære og heder til Per Bøymo og Hermod Opstvedt, som har lagt ned et stort arbeid for respittseilingen i Norge. De er også sentrale nå i overgangen mellom det gamle og det nye systemet, som etter planen skal være oppe og stå 1. april.

– De henger nok litt etter skjemaet, men de to tekniske krumtappene mente at de skulle kunne klare det til 1. april likevel, sier Sverre Valeur til SEILmagasinet.