Nor Ratings store spørreundersøkelse

Mannskapsmangel er et regatta-problem

Mannskapsmangel er et regatta-problem

Det største hinderet for å seile regatta er mangel på mannskap.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er faktisk litt overrasket, for undersøkelsen Nor Rating er i ferd med å gjennomføre, gir allerede klare indikasjoner på at det å få fatt i mannskap, er det største hinderet for seilere fra å delta i regattaer, sier Sverre Valeur i klasseklubben Nor Rating.

Også hele prosessen som skal til for å få et godkjent målebrev, fremheves som komplisert og et hinder for å være med i regattaer. Halvparten av de spurte mener dessuten at seillisensen som ble innført for noen år siden, er en begrensende faktor.

HØY SVARPROSENT. Nor Rating har sendt ut spørreskjema til 2333 medlemmer, og foreløpig har 620 seilere svart. Minst, for bare under samtalens løp med Sverre Valeur kom det inn nærmere 40 svar på undersøkelsen. Med en svarprosent på godt over 25 – foreløpig – er Valeur meget fornøyd. Alt over åtte prosent regnes som bra respons.

– En virkelig stor takk til alle som har deltatt. Dere har bidratt til at vi får et reelt bilde av hva som foregår og hva som ønskes, sier Valeur.

Undersøkelsen blir avsluttet ved midnatt tirsdag 19. november.

– Så har du ikke svart, har du fortsatt sjansen, sier Valeur oppfordrende.

GODT FORNØYD. Nor Ratings undersøkelse er omfattende og vil kunne gi klasseklubben, men også seilsporten i sin alminnelighet, mange interessante svar.

– Vi skal studere tallene nøye og blant annet brekke dem ned på kretsnivå for å se etter svar og forskjeller, sier Valeur.

Foreløpig forteller undersøkelsen at over 70 prosent er tålelig fornøyd med Nor Rating. SEILmagasinets langt enklere undersøkelse, som pågår på siden vår nå, forteller at 79 prosent er fornøyd med Nor Rating. Det kan tyde på at omleggingen fra LYS-systemt til Nor Rating i år både var betimelig og riktig.

NOEN FORELØPIGE TALL. 21 prosent av de som har svart, forteller at måltallet deres ble bedre med Nor Rating, 25 prosent sier det ble likt, mens 30 prosent hevder det ble dårligere enn respitt-tallet i LYS-systemet. Resten vet ikke.

50 prosent mener klasseklubben skal hente inntektene sine fra sponsorer og 60 prosent sier ja til reklame. 40 prosent sier imidlertid nei til å ha permanent sponsor-reklame på båten sin.

47 prosent sier de har, har hatt eller vil få jolleseilere med seg om bord, mens 45 prosent ikke har noen befatning med jolleseilere om bord i båten sin. 11 prosent av de som svarte, seiler også entypebåter, og ytterligere 17 prosent har seilere med om bord som seiler i entype-klasser.

80 prosent seiler regattaer med fullt mannskap, 50 prosent seiler doublehanded-regattaer, mens 17 prosent har seilt singlehanded-regattaer.

Dette for å røpe noen av de foreløpige tallene. I tillegg har undersøkelsen gitt Nor Rating over 300 mer eller mindre omfattende kommentarer de skal gå igjennom.

– Det er et stort materiale, men dette vil kunne gi oss klare retningslinjer for hvordan arbeidet i Nor Rating skal drives videre, sier Sverre Valeur.

Noe av hva Nor Rating vil ta stilling til, er om Nor Rating kun skal være administratorer av et respitt-system eller om Nor Rating skal være en interesseklubb som skal ivareta storbåt-seilernes interesser i det politiske seiler-Norge.

Det blir trolig en diskusjon på Nor Ratings årsmøte.

JA TIL INFORMASJONSSIDE. Nor Rating har sin egen informasjonsside i hver utgave av SEILmagasinet der de informerer om respitt-systemet og driften av det. 62 prosent av de spurte synes de får relevant og god informasjon på denne siden, og 70 prosent sier at klubben bør fortsette å ha den. Bare fem prosent sier at de ikke vil ha en slik klubbside.