Seapilot 2Star

Ny 2Star-bane i sikkerhetskategori 3

Ny 2Star-bane i sikkerhetskategori 3

Det blir ny bane og ingen krav til sikkerhetskurs eller flåte i Seapilot 2Star.

Publisert Sist oppdatert

Seilerne har talt om hva de mener om Seapilot 2Star (tidligere Watski Skagerrak TwoStar), og konsekvensen av det de har sagt, er at det blir en ny bane når regattaen finner sted fra 19. til 21. juni. Det plasserer arrangementet i sikkerhetskategori 3, og det betyr at det ikke lenger vil være krav til sikkerhetskurs eller flåte for å delta i den populære tomannsregattaen.

UNDERSØKELSE TALTE. Fredrikstad Seilforening foretok en omfattende spørreundersøkelse blant deltagerne, og av denne undersøkelsen gikk det klart frem at kravet til sikkerhetskurs – og ikke minst kravet til repetisjonskurs etter fem år – og kravet til flåte, er det største hinderet for å delta. Foreningen har derfor etter nøye vurdering besluttet å endre banen slik at disse kravene ikke lenger er nødvendig.

Tidligere har regattaen gått i varianter innenfor triangelet Hankø–Arendal–Marstrand–Hankø. Nå vil regattaen foregå i triangelet Skjæløy–Jomfruland–Persgrunnen (på svenskekysten]–Skjæløy. Det betyr at det ikke lenger vil bli pitstop i Arendal. Pitstop vil denne gangen bli i Skjæløy Marina, hvorfra årets regatta også vil starte og ha målgang.

Les: Skjæløy erstatter Hankø som startsted

SAMME LENGDE. – Tanken er å beholde noenlunde den samme lengden på banen som tidligere, men i et noe mer kystnært farvann, sier Jon Egil Johnsen i Fredrikstad Seilforening.

Foreningen har skissert to løp som vil være et utgangspunkt for banene, men løpene vil kunne være gjenstand for justering etter værforholdene når regattaen virkelig finner sted. De to etappene, slik det vil bli angitt i Notice of Race, som vil være klart når påmeldingen åpner 1. februar kl 1200, er:

1. ETAPPE: Start ved Rødskjær vest av Skjæløy. Det seiles øst av Rauer og Misingene, babord runding Jomfrulandsrevet og babord runding Persgrunden. Det seiles vest av Torbjørnskjær fyr, vest av Strutserevet, øst av Misingene og øst av Rauer. Målgang ved Skjæløy. Løp1 er ca. 130 n mil.

2. ETAPPE: Start ved Skjæløy. Det seiles øst av Rauer og Misingene, vest av Strutserevet, vest av  Tobjørnskjær fyr, styrbord runding på Pergrunden og styrbord runding på Tristeingrunnen. Det seiles vest av Færder fyr, vest av Store Færder. Fritt løp til Medfjordbåen som rundes styrbord. Det seiles nord og øst om Kollen ved Larkollen, øst om Eldøy, øst om Sletterøyene, øst og syd om Svartebåene, vest av Rauer, vest og syd Storegrunnen og øst av Rauer. Målgang ved Skjæløy. Løp 2 er ca. 90 n mil.

– Er det varslet lite vind, er det er spesielt avslutningen på 2. etappe som vil bli gjenstand for vurdering. Da er det ikke sikkert vi vil sende seilerne inn i fjorden, sier Johnsen, som håper de nye baneskissene vil bli godt tatt imot.

Fredrikstad Seilforening har inngått en treårig samarbeidsavtale med det svenske selskapet Seapilot AB som blant annet utvikler navigasjonsprogram. De har spesialisert på AIS-funksjonalitet, hvilket også betyr at trackingen i regattaen vil bli basert på AIS-enheter.

Les: Ny sponsor og nytt navn