Seapilot 2Star

Derfor ble løpet endret

Derfor ble løpet endret

Bare 18,5 prosent av seilere ville beholde løpet som det var – og deltagelsen var synkende.

Publisert Sist oppdatert

Endringene i årets utgave av 2Star – med sponsornavnet Seapilot – har avstedkommet diskusjon etter at de ble kjent. Noen savner det lange strekket mellom Arendal og Marstrand, andre er såre fornøyde. Til nå er 31 båter påmeldt.

– Det er flere grunner til at vi har foretatt de endringene vi har gjort, sier leder av Fredrikstad Seilforening og fjorårets regattasjef, Jon Egil Johnsen.

MÅLSETTINGEN. – Dels reflekterer endringene svarene vi fikk i undersøkelsen som vi foretok i etterkant av fjorårets regatta, og dels skyldes endringene det faktum at deltagelsen de senere årene har vært synkende. Målet med regattaen, sett med arrangør-øyne, er at den skal være en tøff og lang shorthanded-utfordring som appellerer til flest mulig seilere. Utgangspunktet for endringene er å forsøke å leve opp til denne målsettingen, forklarer han.

DELTAGERBRENSENDE. Fredrikstad Seilforening endte dermed opp med en løsning der man skulle seile tilnærmet like langt som tidligere, men i et farvann som ikke stilte krav til sikkerhetskurs og flåte. Sikkerhetsbestemmelsene har runde formuleringer når det gjelder grenseoppgangen for dette, men etter å ha konsultert seilere med formell sikkerhetskompetanse, fikk man grønt lys for at en krysning av Skagerrak mellom Jomfruland og Persgrunden ikke er en sikkerhetskategori 2-distanse.

– Kravet om å ha flåte om bord og sikkerhetskurs – og ikke minst kravet om et gjenoppfriskningskurs etter fem år – har helt opplagt vært en deltagerbegrensende faktor. Halvparten av de som besvarte undersøkelsen, uttrykker dette, sier Johnsen.

DE ERFARNE. Undersøkelsen – som 227 seilere svarte på – viste at de som ga sine svar, er erfarne seilere. Hele 69 prosent av besvarelsene kom fra seilere som hadde deltatt mellom 2 og 9 ganger. 80 prosent hadde alltid seilt på den lange banen, og 70 prosent av de som svarte, deltar også jevnlig i andre shorthanded-regattaer enn Seapilot 2Star.

Selv om flertallet gir uttrykk for at man har vært fornøyd med dagens bane, svarte kun 18,5 prosent at man ville beholde banene slik de var i 2013. I de siste årene har det vært to bane-alternativer – en offshore-bane med strenge sikkerhetskrav og en mer kystnær bane uten flåte- og sikkerhetskurs-krav.

ØNSKE OM ÉN BANE. 34,4 prosent av de spurte ønsket å samle seilerne på én bane igjen. 31,7 prosent ønsket å beholde offshorebanen med minst ett pitstop og en offshore-strekning. 26,6 prosent mente at offshore-banen bør endres av og til, og kun 14,1 prosent ønsket å beholde coastal-banen i tillegg til offshore-banen.

– Undersøkelsen gir slett ikke noe entydig bilde, og det var ingen enkel oppgave å forsøke å finne et slags minste felles multiplum som vi tror oppfyller målet om at regattaen skal være utfordrende, og samtidig appellere til mange seilere. Når deltagelsen bare faller og faller, slik den har gjort, er det et signal man ikke kan neglisjere, sier Jon Egil Johnsen.

Han understreker at de to etappene som er skissert i kunngjøringen av seilasen, vil kunne være gjenstand for endringer når regattaen går av stabelen 19. til 21. juni.

– Når værmeldingen er kjent, vil vi sette ned en gruppe av seilere med ulik bakgrunn som sammen med arrangøren vil vurdere etappe-valget i detalj før de to endelige etappene som skal seiles, blir bestemt, understreker han.

KAN ENDRES IGJEN. Og med tanke på fremtiden, sier han:

– Ingenting er hogd i stein. Vi vil evaluere regattaen etter årets regatta, og faller ikke løsningen i smak hos seilerne, er vi åpne for å gå tilbake til det gamle konseptet eller finne andre løsninger.

Noen av kommentarene som har fremkommet, antyder at den nye sponsoren, Seapilot AB, har hatt en finger med i spillet når det gjelder banevalget. Det avviser han bestemt.

– Seapilot AB har overhodet ikke lagt seg borti banevalget i regattaen.