EM i Laser 4.7 i Moss

Israelsk i tet i begge klasser

Israelsk i tet i begge klasser

De israelske seilerne så ut til å like seg godt i Moss.

Publisert Sist oppdatert

Det ble en lang dags venting på vind under den første dagen av EM i Laser 4.7 i Moss. Først ved 1730-tiden var vinden stabil nok til at seilerne ble sendt utpå, og de lette forholdene så ut til å passe de israelske seilerne godt. De har lagt seg på topp i både jente- og gutte-klassen etter den ene seilasen man rakk å arrangere på søndag.

ISRAELSK I TET. Tamar Ben David fra Israel leder jenteklassen sammen med nederlandske Odile van Aanholt. De vant hver sin gruppe. I gutte-klassen er det israelske Nitai Dinte som deler 1. plassen med Damian Kosmalski fra Polen og Alejandro Betgencourt Fuentes fra Spania. Guttene er inndelt i tre grupper i de innledende kvalifiseringsseilasene.

REIERSEN BESTE NORDMANN. Herman Reiersen fra Bærum er den av de norske seilerne som har grunn til å være mest fornøyd etter første dag. Han plasserte seg på femteplass i sin gruppe og ligger med det på en delt 13. plass i gutteklassen. Hjemmehåpet Mads Severin Hassum-Olsen seilte inn til en 12. plass og er nr. 34 som nest beste norske seiler.

Resultater gutter.

Rebecca Hattrem Ølheim fra Bundefjorden ble best av de norske jentene med 11. plass, mens Anna Skaar fra Ålesund, som er den største norske favoritten kom på 14. plass i samme gruppe. Karoline Comiskey Olsen, KNS ble nummer 22 i den andre gruppen.

Resultater jenter.

SOSIALT PÅ LAND. – Vi holdt seilerne på land i påvente av vind. Det lå mye skyer og torden som holdt tilbake sønnavinden, men utpå kvelden kom den igjennom slik at vi fikk en fin seilas i alle gruppene. «Aftersail» ble til «Presail»; jeg tror seilerne koste seg på land og ble bedre kjente med hverandre, sier Trygve B. Leergaard i Moss Seilforening.

Kun én seilas til tross, det ble nok av protester og juryen hadde sitt å holde på med helt frem til midnatt.

FLYTTER BANENE. – Vi erfarte også at de utenlandske seilerne ikke er så kjent med fergetrafikken og den avstanden man bør holde til dem, så i dag vil vi flytte banene lengre unna. Og også i dag vil vi holde seilerne på land inntil sønnavinden, som forhåpentlig vil kommer, har stabilisert seg, sier Leergaard.