Seapilot 2Star 2015

Løpsalternativene er klare

Løpsalternativene er klare

Med Strömstad som pitstop byr årets Seapilot 2Star på nye utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

Fredrikstad Seilforening har nå landet på hvilke løpsalternativer som i år vil utgjøre Seapilot 2Star, og med Strömstad som pitstop betyr det nye varianter i forhold til tidligere år.

Regattaen starter som i 2014 fra Skjæløy litt nord for Hankø, og derifra går løpet øst av Rauer og øst av Misingene. Deretter skal det seiles vest av Store Færder, vest av Færder fyr og så babord runding Tristeingrunnen. Deretter settes kursen mot Persgrunnen på svenskekysten.

FIRE ALTERNATIVER. Etter runding Persgrunnen er det fire løpsalternativer, og Fredrikstad Seilforening vil velge det av dem som harmonerer mest med værmeldingen. Alle går videre ned langs svenskekysten i ulik lengde.

Det nærmeste rundingsalternativet er staken Kilen nord for Väderöarna, neste alternativ er Brofjordens Angörning utenfor Lysekil. De tredje alternativet gir runding av Storebådan ute i Marstrandsfjorden, mens det siste og lengste alternativet går helt ned til Vinga fyr. Det gir i så fall en 1. etappe som er 180 nautiske mil lang, mens det korteste alternativet, rundt Kilen byr på en 70 n mil lang førsteetappe.

MOTSATT VEI. Etter fire timers pitstop i Strömstad går 2. etappe vestover mot norskekysten, og på denne etappen er det to rundingsalternativer. Enten blir det runding av Jomfrulandsrevet eller av Rakkebåene. Værmeldingen vil avgjøre hvilket alternativ som velges. Å seile denne veien over Skagerrak har man ikke tidligere gjort i Seapilot 2Star, så dette vil bli en ny erfaring for deltagerne.

Videre fra et av de alternativet skal det seiles i mål på Skjæløy. Det lengste alternativet er 100 n mil, det korteste, rundt Rakkeboene, gir 65 n mil.

GOD BLANDING. – Vi håper disse løpsalternativene gir en morsom og utfordrende blanding av kyst- og havseilas, samtidig som løpet går i et farvann som ikke skrur sikkerhetskravene opp til at deltagerne må ha sikkerhetskurs og flåte om bord, sier arrangørene i Fredrikstad.

Banevalget skal fastsettes senest onsdag 17. juni kl 18 – starten går dagen etter.

Arrangørene understreker at det også kan bli valgt varianter ut over de skisserte løpene, men de vil i hovedsak bli slik de er nevnt.

PÅMELDINGSFRIST 31. MAI. 43 lag har til nå tatt utfordringen med å delta i årets Seapilot 2Star, men i Fredrikstad håper man på et godt tilsig av flere båter frem til påmeldingsfristen løper ut 31. mai.

Regattaen vil bli tracket ved hjelp av AIS-teknologi, og som vanlig vil SEILmagasinet følge regattaen på internett fra start til mål. Seapilot 2Star teller også på SEILmagasinet Shorthanded-ranking med den aller høyste vekt-faktoren; 1,75.