Søk i arkivet

Pantaenius Bohusracet 2015190 startklare båter

Blant de 190 båtene i Bohusracet er det flere norske.

Norske seilere har mye å forsvare i Pantaenius Bohusracet, for resultatene har ved flere anledninger vært gode. Riktig gode. I 2014 vant Asker-seilerne Svein Are Løtveit og Jan Muren over all. Det gjorde også Røyken-seilerne Anne og Arild Heldal noen år tidligere. Seilerne fra Røyken stiller til start i år igjen, det gjør ikke Asker-seilerne.

Anne og Arild Heldal blir langtfra enslige norske svaler i Pantaenius Bohusracet i år. Hele 18 båter har norsk seilnummer – det vil si at ca. 10 prosent av deltagerne er norske. Regattaen, som starter fredag morgen fra Udevalla, teller også på SEILmagasinet Shorthanded-ranking.

FOKUS PÅ SEASCAPE 27. Også danske, tyske, nederlandske og slovenske båter stiller til start, og mest ut av seg gjør seilerne i Seascape 27 seg. Av den båttypen stiller det åtte båter fra fire nasjoner, og produsenten av båten har opprettet en egen nettside som vil følge disse båtene spesielt.

– Ja, Seascapene er virkelig godt synlige her i Udevalla. De har blant annet en egen båt utstilt på land og har egen stand. Det satses på å gjøre Seascape 27 til Sveriges store shorthanded-klasse, forteller Hans Petter Jensen fra Udevalla.

NORSK REGATTASYSTEM. Jensen er på plass som representant for Sail Race System og TracTrac, som har ansvaret for å tracke alle de 190 båtene som deltar.

– Dette blir vårt største tracking-oppdrag til nå, sier han.

Trackingen finner du på Bohusracets nettside.

Pantaenius Bohusracet er også det første svenske arrangementet som tar i bruk Sail Race System til påmelding, visning av regattaen og resultattjeneste. Der kan seiler og tilskuere selv publisere Instagram-bilder-bilder med emneknaggen #bohusrace15.

LANGS KYSTEN. Første start går fredag 26. juni kl 1100 for de minste båtene, og ialt teller klassen 51 båter. De første norske båtene skal ut i andre start kl 12. Feltet med de største båtene legger avgårde kl 1600. Starten går i Udevalla, hvoretter båtene skal sørover til Hättebärget utenfor Marstrand. Deretter går turen nordover via Strömstad til Tresteinene i Norge, hvoretter kursen legges sørover igjen med mål i Smögen.

KORTESTE LØP. – Det er mange som har forberedt seg godt til regattaen. Nordmennene i båten JUST 4 FUN (Salona 34), Christian Toverud og Steinar Solli, fortalte at de hadde seilt hele løpet igjennom på forhånd med tanke på å finne hvor de kunne ta korteste vei mellom holmer og skjær. «Vi har klart å korte ned den anbefalt korteste ruten med 3 nautiske mil», fortalte de, sier Hans Petter Jensen.

MÅLTALL-VIRVAR. Som delaktig i et stort, svensk arrangement er Jensen også vitne til arrangørens store bestrebelser i å få riktig SRS-tall på de deltagende båtene. Svenskene opererer både med et E-målebrev (standardtall) og et S-målebrev (optimaliserte båter), og det å vite hva slags tall hver enkelt båt har meldt seg på med, viser seg å være et sant detektiv-arbeid.

– Enklere da i Norge hvor vi har koblet Sail Race System direkte mot NOR Ratings database, sier han.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen