Pantaenius Bohusracet 2015

190 startklare båter

190 startklare båter

Blant de 190 båtene i Bohusracet er det flere norske.

Publisert Sist oppdatert

Norske seilere har mye å forsvare i Pantaenius Bohusracet, for resultatene har ved flere anledninger vært gode. Riktig gode. I 2014 vant Asker-seilerne Svein Are Løtveit og Jan Muren over all. Det gjorde også Røyken-seilerne Anne og Arild Heldal noen år tidligere. Seilerne fra Røyken stiller til start i år igjen, det gjør ikke Asker-seilerne.

Anne og Arild Heldal blir langtfra enslige norske svaler i Pantaenius Bohusracet i år. Hele 18 båter har norsk seilnummer – det vil si at ca. 10 prosent av deltagerne er norske. Regattaen, som starter fredag morgen fra Udevalla, teller også på SEILmagasinet Shorthanded-ranking.

FOKUS PÅ SEASCAPE 27. Også danske, tyske, nederlandske og slovenske båter stiller til start, og mest ut av seg gjør seilerne i Seascape 27 seg. Av den båttypen stiller det åtte båter fra fire nasjoner, og produsenten av båten har opprettet en egen nettside som vil følge disse båtene spesielt.

– Ja, Seascapene er virkelig godt synlige her i Udevalla. De har blant annet en egen båt utstilt på land og har egen stand. Det satses på å gjøre Seascape 27 til Sveriges store shorthanded-klasse, forteller Hans Petter Jensen fra Udevalla.

NORSK REGATTASYSTEM. Jensen er på plass som representant for Sail Race System og TracTrac, som har ansvaret for å tracke alle de 190 båtene som deltar.

– Dette blir vårt største tracking-oppdrag til nå, sier han.

Trackingen finner du på Bohusracets nettside.

Pantaenius Bohusracet er også det første svenske arrangementet som tar i bruk Sail Race System til påmelding, visning av regattaen og resultattjeneste. Der kan seiler og tilskuere selv publisere Instagram-bilder-bilder med emneknaggen #bohusrace15.

LANGS KYSTEN. Første start går fredag 26. juni kl 1100 for de minste båtene, og ialt teller klassen 51 båter. De første norske båtene skal ut i andre start kl 12. Feltet med de største båtene legger avgårde kl 1600. Starten går i Udevalla, hvoretter båtene skal sørover til Hättebärget utenfor Marstrand. Deretter går turen nordover via Strömstad til Tresteinene i Norge, hvoretter kursen legges sørover igjen med mål i Smögen.

KORTESTE LØP. – Det er mange som har forberedt seg godt til regattaen. Nordmennene i båten JUST 4 FUN (Salona 34), Christian Toverud og Steinar Solli, fortalte at de hadde seilt hele løpet igjennom på forhånd med tanke på å finne hvor de kunne ta korteste vei mellom holmer og skjær. «Vi har klart å korte ned den anbefalt korteste ruten med 3 nautiske mil», fortalte de, sier Hans Petter Jensen.

MÅLTALL-VIRVAR. Som delaktig i et stort, svensk arrangement er Jensen også vitne til arrangørens store bestrebelser i å få riktig SRS-tall på de deltagende båtene. Svenskene opererer både med et E-målebrev (standardtall) og et S-målebrev (optimaliserte båter), og det å vite hva slags tall hver enkelt båt har meldt seg på med, viser seg å være et sant detektiv-arbeid.

– Enklere da i Norge hvor vi har koblet Sail Race System direkte mot NOR Ratings database, sier han.