Mini Transat - Iles de Guadeloupe 2015888 - Simon KOSTER (SUI)
De 6,5 meter lange båten kan vente seg frisk vind fra vest som gir høy fart over Biscaya. Godt de ikke startet en uke før og fikk 30 m/s i snuten.
Mini Transat Îles de Guadeloupe 2015 - 866 - ENTREPRISES INNOVANTES - Ian LIPINSKI (FRA)
Hektiske forbredelser før 72 båter legger ut på start. For mange er racet som en eksamen. Gode resultater gir muligheter for en spennende fremtid.

Alvoret starter i morgen

Mini Transat er som en viktig eksamen for mange deltagere. Et godt resultat kan sikre jobb og fremtid.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Simon Koster har satset på en ny båt med butt baug.

Mini Transatstarter fra Douarnenez i Frakrike lørdag. Solo-racet i de 6,5 meter lange båtene er på over 4000 nautiske mil og er delt opp i to etapper. Det stiller 72 båter på startstreken og første etappe på 1257 nautiske mil går til Lanzarote. Seilerne risikerer tøffe forhold. Det er nå litt sent å krysse Biscaya, men litt tidlig for stabil vind over Atlanterhavet. Andre etappe starter 31. oktober og går til Guadeloupe. Etappen er på 2764 nautiske mil. Den yngste deltageren er 22 år, den eldste 54. Snittalderen er på 33, og fire av deltagerne er kvinner. Det er flest franskmenn, men det er deltagere fra 15 nasjoner.

Driver utvikling

Regattaen over Atlanterhavet i 22 fots båter har vært en viktig skole for de aller fleste profesjonelle franske seilerne. Den har også vært viktig for konstruktører og båtindustrien. Mye av den nye teknologien i ekstreme regattabåter har sitt utspring fra Mini Transat. Klassen var først med mye, men ikke foiling. Det kommer. Straks siste båt er i mål i Guadeloupe vil foiler være tillatt i klassen.

To klasser

Det seiles i to klasser, proto og serie. 26 seilere i protoklassen og 46 seilere i serie-klassen. I proto-klassen er det meste lov, mens i serie-klassen er det kun tillatt med produksjonsbåter. Disse må minst være produsert i 10 eksemplarer. Kjølen sitter fast, og masten er av aluminium. Disse båtene har også påbudt vindu og andre komfortdetaljer. Protobåtene er som en kullgruve under dekk. Fribordet er lavere, og kjølsystemet tar mye plass.

Ny design

En gang var protoklassen der store, men trenden går mot at flere av toppseilerene velger standardbåter. I denne klassen blir det mer seiling og mindre mekk.

Seriebåtene har også utviklet seg, og vil denne gangen ha en ny generasjon.

Etterspørselen etter seriebåter har ført til mange nye spennende verft i Frankrike. Pogo har dominert serieklassen i alle år, men fikk seg en smekk i 2013 da båter bygget av Nacira 650 skapte en ny epoke. Nå har Pogo utviklet en ny design, den tredje i rekken. Også Argo 650 og Ofcet 650-båtene tilhører den nye generasjonen med knekk i skroget, og mer volum i baugen. Disse nye båtene planer tidligere, og kan bære mer duk i mye vind. For Pogo betyr regattaen mye. De har sendt av gårde sin selger Charly Fernbach for å holde seg inne med miljøet.

Tanguy Le Turquais fra Frankrike (Argo 650), Patrick Girod fra Sveits (Nacira 650) er favoritter.

Badekar

Det skjer også mye med Protobåtene. Det blir flere med butt baug. og når reglen åpnes opp for foiling, vil en ny tidsepoke starte. David Raison konstruerte, bygde og seilte den første båten med butt baug i 2011 og vant.

Ideen er å få en båt med større rettende moment. Fordi vekten er så lav, så ligger skroget nærmest på vannet.

Nå har Raison bygget en ny utgave som seiles av Davy Beaudart som er favoritt. Sveitseren Simon Koster har bygget og seiler en båt med samme ideer. Feltets nyeste båt er seilt av polske Radoslaw Kowalczyk. Den har også mye volum i baugen, men ikke like brutalt.

Frédéric Denis, og Axel Trehin er også blandt favorittene. Begge disse seiler båter tegnet av Marc Lomard.

Du finner racets nettside her.

Proto-båtene er som en kullgruve under dekk. Den justerbare kjølen tar mye plass.