Derfor gikk trimaranen rundt
En Dragonfly 28 kullseilte under Silverruddet i Danmark. Det gikk bra med seileren, men ikke båten.
Flerskrogsbåter har høy stabilitet, men når det først går galt, så går det fort. En vanlig kjølbåt krenger raskt over, men jo høyere krengningsvinkelen blir, jo mer effekt får vekten i kjølen. En kjølbåt vil rette seg selv opp etter å ha fått mastetoppen i vannet, noe som kan hende i ekstreme tilfeller. Om en flerskrogsbåt velter, blir den liggende opp ned.
Bedre med tre enn to
Trimaranen blir foretrukket fremfor katamaraner for rekordseiling på havet. En trimaran har en bedre stabilitetskurve enn en katamaran. Mens en katamaran nærmer seg det kritiske punktet når lo skrog løftes opp av vannet, så er det ikke kritisk med en trimaran før hovedskroget løfter.
Gikk på nesa
Jakob Madsen har seilt sin Dragonfly i to år. Han forteller i et intervju med minbaad.dk at han ikke gikk rundt over siden, men over nesa.
– Det var mer vind enn forventet. Jeg seilte med fulle seil. På grunn av land var det umulig å falle av for å redusere kreftene i seilet, forteller soloseileren. Han slapp ut på skjøtet, noe en anonym flerskrogseksperter hevder er feil i følge minbaad.dk. Han skulle heller ha strammet inn. Et slakt skjøtet gjør at seilet fanger mer av vinden på lens, noe som gjorde at båten fikk presset forskipet ned, og gikk over på nesa. Båten fortsatte rundt helt til mastetoppen satte seg i bunn. Flere av hans konkurrenter hadde da alt tatt ett rev.
Problematisk berging
Trimaranen ble liggende med mastetoppen i sandbunnen. Jakob Madsen forsøkte å kalle opp regattaledelsen på VHF uten hell. Først når en konkurrent tilkalte hjelp via mobil ble det satt i gang redning.
I første omgang ble kun seileren reddet. Vinden var for kraftig for å berge båten. Han var da svært kald.
Da båten senere ble reddet fikk redningsbåten et skjøte i propellen. Redningsaksjonen gikk ikke helt som håpet. Båten mistet sin kullfibermast og det ene sideskroget ble knust.