Slik så de siste 12 meterne fra Sparkman & Stephens ut
Bruce Farr er engasjet for å utvikle de nye «Supertolverne»

Bruce Farr tegner «Super tolver»

Entypeversjonen av den klassiske 12 m R skal benyttes i alternativ til America's Cup. 

Publisert Sist oppdatert

Hovebilde: Tom Ehman håper å bringe denne type seiling tilbake.

Farr som nå er pensjonist siden 2012 vil konsultere Farr Yacht Design, selskapet han startet og som han førte frem til å bli verdens ledende konstruktør av seilbåter.

Farr Yacht Design sto for tegningene av 65 foterne som nettopp har gjennomført Volvo Ocean Race og Bruce Farr var også med i designteamet bak «Kiwi Magic» 12 meteren til den første utfordringen i America’s Cup fra  New Zealand Challenge til Louis Vuitton Cup i 1986-87 i Fremantle, Australia. I Norge er Bruce Farr mest kjent for «Fram XV» som daværende kronprins Harald ble verdensmester med i entonnerklassen i 1987. Farr har senere vært kongens hoffdesigner.

San Francisco Yacht Racing Challenge er etablert av den tidligere America's Cup sjefen Tom Ehman som et alternativ til America's Cup og båtene blir definert som Super 12 metere ettersom de ikke følger begrensingene av måleregelen for R båtene.  Til tross for at de kommer til å ligne 12 meterne som seilte om America’s Cup fra 1958 til 87,vil de ikke måle inn under R regelen ettersom de vil ha oppdatert rigg og undervannskrog. Ehman har sett seg lei av Larry Ellisons dominans i America's Cup og han ønsker å skape en alternativ regatta basert på mer overkommelige båter. I den  nye regattaen skal det være 100 prosents nasjonalitetskrav til seilerne som skal kjempe om USD 500.000 i premiepenger.

Ehman har besluttet at for å holde kostnadene nede skal «Super Tolverne» være strengt entype. Båtene skal bygges i en kombinasjon av fiberglass og karbonfiber. Farr har god erfaring fra glassfiber i 12 metere. «Kiwi Magic» var den første 12 meteren som var bygget i glassfiber, mens alle de andre båtene på den tiden var bygd i aluminium. Båten fikk derfor tilnavnet «Plastic Fantastic».

- Noe vi tar med oss fra den tiden er at båtene blir svært robuste og kan derfor sikres lang levetid uten mye vedlikehold, sier Bruce Farr.  Farr og Britt Ward, som vil ha ansvaret for prosjektet hos Farr Yacht Design sier det vil bli tidspress for å få tegningen ferdige i tide til at byggeprosessen kan starte i 2016 slik at man oppnår målet med å ha ti båter klare til den den første regattaen om SFYRC i 2017.

Interessen for prosjektet har vært overveldende positiv og Farr blir ikke overrasket om man ender med 15 istedenfor ti båter som planlagt. Mange ønsker regattaseiling i klassiske store båter til begrensede kostnader. I resten av verden, blant annet i Skandinavia er interessen for 12 meterne blomstrende, med flere årlige regattaer.

Ward tror at prisen per båt vil ligge vesentlig lavere enn Ehman's opprinnelig estimat på USD 3 millioner (NOK 25.4 mill).

1986-87 America's Cup var den siste som ble seilt i 12 meter klassen. Siden er det bare bygget en ny båt. Den ble bygget i år i Tyskland for dansk regning etter Johan Ankers tegninger fra 1939.

Les mer