JULES VERNE TROPHY

IDEC SPORT: Disse skal forsøke å sette rekord rundt jorden.

Rekordbåt full av skippere

– Jeg vil bare ha med meg skippere, for de kan alt om bord i en båt.

Publisert Sist oppdatert

Ordene kommer fra en som selv er en svært erfaren skipper, franskmannen Francis Joyon (59), som har seilt jorden rundt atskillige ganger – og satt mange rekorder. Og nå skal han forsøke seg igjen, og denne gangen dreier det seg om å vinne Jules Verne-trofeet og være den som har seilt jorden rundt aller raskest.

Skal han klare det, må han og mannskapet både få maksimal fart på den 31,5 meter lange trimaranen «Idec-Sport», men de må også finne den optimale ruten mellom lav- og høytrykk på ferden rundt jorden.

Kjent vær-ruter

For å klare det siste har de fått vær-ruteren Marcel van Triest (51) fra Nederland, som tør være kjent for mange norske seilere som navigatøren til Knut Frostad om bord i «Innovation Kvaerner» under Whitbread Round the World Race..

Marcel skal denne gangen sitte på land og geleide mannskapet på åtte rundt jorden.

Med seg om bord har Joyon «skipperne» Bernard Stamm (51) fra Sveits og franskmannen Roland Jourdain (51), pluss Gwénolé Gahinet (31) fra Frankrike, Alex Pella (42) fra Spania, Clément Surtel (36) fra Frankrike og og tyskeren Boris Herrmann (34). Det er med andre ord et svært internasjonalt mannskap.

20 knop i snitt

Skal de slå den eksisterende rekorden, må de seile raskere enn 45 døgn, 13 timer, 42 minutter og 53 sekunder. Rekorden ble satt i 2012 av Loïck Peyron og mannskapet hans i den 40 meter lange trimaranen «Banque Populaire V». Rekordtiden gir en gjennomsnittsfart på 19,75 knop!

Slår de rekorden, vil det si at de er i ferd med å halvere de 80 døgnene som Jules Vernes romanfigur Philéas Fogg kom rundt jorden på – og som er selve denne rekordens utgangspunkt. Og da Jules Verne-trofeet ble lansert i 1990, synets det å seile rundt jorden på 80 døgn som et uoppnåelig – eller om ikke annet – et svært fjernt mål.

Mye er skjedd på 25 år!

Vil ha revansje

Båten de seiler er ikke ny, men den er oppgradert etter alle kunstens regler ved veftet Multiplast, der båten ble bygd for Franck Cammas. Trimaranen ble opprinnelig sjøsatt i 2006 og har hatt navnene «Groupama 3« og «Banque Populaire VII». Fra 2010 til 2012 innehadde båten Jules Verne-rekorden, som de nå skal forsøke å gjenerobre.

I slutten av oktober vil mannskap og båt legge seg i stand by-modus og vente på det rette værvinduet før de legger ut.