Transat Jacques Vabre

I mål i morgen

Francois Gabart ser ut til å ta nok en stor seier, denne gangen i en splitter ny trimaran.

Publisert Sist oppdatert
100-fots lange «Macif» er bygget for å sette rekorder.

Francois Gabart og Pascal Bidégorry har 500 nm igjen mot mål i Itajai i Brasil. Duoen har opparbeidet seg en ledelse på 120 nm på «Sodebo» med Thomas Coville og Jean Luc Nélias. Med en fart rundt 20 knop har båten kun ett døgn seiling igjen og vil være i mål etter 13 døgns seiling, to døgn lengre enn beregnet.

Stabil vinner

Francois Gabart er fremdeles en ung mann i dette gamet. 32-åringen ser ut til alltid å ha marginene på sin side. Hans båt «Macif» ble døpt dager før start, og franskmannen fikk få timer om bord for å forbrede seg. Allikevel har båten klart seg bra uten problemer. Gabart er utdannet ingeniør og er en handy man. Hans kunnskaper bidro til at han vant forrige Vendee Globe, og har helt sikkert vært nyttige i Transat Jacques Vabre også.

I Stillebeltet

Thomas Coville og Jean Luc Nélias vant starten, og ledet med god margin etter de første dagene. Vinden døde ut syd for Spania, og båtene subbet kysten av Marocco for å hjelp av termikken. Båtene var helt oppe i strandkanten. «Macif» seilte inn «Sodebo»s ledelse på ca 60 nm. Båtene byttet på å lede fra Kapp Verde til stillebeltet rett nord for ekvator. Her ble båtene liggende fanget igjen, men «Macif» fant den raskeste veien ut. Gabart seilte inn i stadig økende vind, og økte ledelsen time for time. På det meste var ledelsen på hele 260 nm. I natt buttet det for «Macif» og «Sodebo» spiste innpå, men nå er «Macif» i ny vind, og vil igjen avansere mot mål.

Spennende i IMOCA 60

Vincent Riou og Sebastian Col i «PRB» har seilt best igjennom Stillebeltet, men «Banque Populair» har fått opp farten, og drar innpå nå som båtene har kommet i passatvinden syd for ekvator.

«PRB» er en båt bygget i 2010, men er blitt modifisert for å være konkurransedyktig mot nyere båter. «Banque Populair» er siste generasjon med foiler. Nå som båtene har høy fart og stabil vind, virker det som at den nye generasjonen har et lite overtak, mens de eldre båtene er raskere i lett vind.

Armel Le Cléar’h i «Banque Populair» bruker Transat Jacques Vabre som en ommkjøring mot Vendee Globe som starter om et år. Racet gir en unik sjanse til å lære båten å kjenne, og finne de svake og sterke sidene. Det er mulig Armel Le Cléar’h har holdt litt igjen for å få en bedre match.

IMOCA 60 båtene har ca 1600 nm igjen til mål. 

«PRB» er bygget i 2010, men henger godt med de nyere båtene. Også «PRB» er designet av VPLP Verdier.
MÅL: De strore Trimaranene har bare 500 nm igjen til mål, mens IMOCA 60 har 1600 n.