Transat Jacques Vabre

DRAMA: Alex Thomson blir hentet opp fra«Hugo Boss». Han lå og sov, men bråvåknet av at båten lå med kjølen i været.
FLYR: Den nye generasjon IMOCA 60-båter har foiler som gir løft. Foilene minner om barten til kunstneren Dali.
REDDET: «Hugo Boss» ble slått rundt mens den lå bi på været. Mannskapet ble reddet med helikopter, og dagen etter ble båten slept til land i Spania.
SKADE: «Hugo Boss» seilte på noe som flerret av et lag karbonfiber av bunnen og skadet rammekonstruksjonen inne i båten.
RASK: «PRB» fra 2010 viser at eldre båter ikke er avlegs. «Banque Populaire» var raskere under ideelle forhold, men ikke nok til å vinne Transat Jacques Vabre.
FLYR: Foilene skal redusere avdrift, øke stabiliteten, og redusere den dynamiske vekten.
BANQUE POPULAIRE: Dette var den eneste av de nye båtene som kom frem til Brasil. Den endte på andreplass.
SAFRAN: Søsterbåten til «Banque Populaire» fikk omfattende skader rundt festet til foilene. Båten tok inn vann.
HUGO BOSS: Den engelske båten er den mest ekstreme av de nye. Sannsynligvis var det en gjenstand i sjøen som forårsaket skadene.
ST MICHEL-VIRBAC: Båten stoppet på Madeira etter at mannskapet oppdaget skader på båtens rammekonstruksjon i forskipet.
EDMOND DE ROTHSCHILD: En konstruksjon som holder masten på plass ble skadet, og mannskapet brøt for å redde båten.

Pinglete bartebåter

De nyeste IMOCA 60-ene skulle fly forbi konkurrentene. En etter en måtte de bryte under Transat Jacques Vabre, og for «Hugo Boss» ble det dramatisk.

Publisert Sist oppdatert

Verdens tøffeste havseilere ble for svake da et kraftig lavtrykk presset deltagerne i Transat Jaques Vabre (TJV) like etter start. De barskeste seilerne satte kursen rett mot øyet av lavtrykket, mens andre forsøkte å flykte unna, vel vitende om at det ikke ga fordelaktig uttelling på sikt. Noen døgn senere hadde fire av fem favoritter gitt seg. De nybygde båtene, som er utstyrt med foiler og som ble ødelagt, fikk all oppmerksomheten, men etter en uke var det bare 9 av 20 startende båter som fortsatt var med i racet.

«Safran» fikk et hull i skrogsiden rett over vannlinjen, og «Hugo Boss» ble slått rundt av en bølge mens båten lå bi etter store strukturelle skader i skroget.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER