VM IOD 2016

IOD: Det var tøffe forhold på San Francisco Bay under IOD VM.
I SAN FRANSISCO: Fra venstre Fredrik Rygh, Gustav Rygh (bak), Walther Øhre og Martin Rygh.
Skippere: 12 lag deltok i IOD VM.
Rett før start.

Utfordrende forhold i San Francisco Bay

IOD-klassen hadde sitt VM i San Franciscoi høst. Der deltok det to norske lag.

Publisert Sist oppdatert

Det var San Francisco Yacht Club som stod for arrangementet. Klubben holder til i Tiberon som ligger på nordsiden av byen. Seilasene ble seilt rett vest for Alcatraz.

Fra Norge stilte Fred Olsen og Martin Rygh med hvert sitt mannskap. Fra Sverige stilte bare ett lag. Bermuda stilte også med ett lag, i tillegg deltok seks lag fra østkysten av USA, samt et lokalt lag.

Det ble seilt en innledende serie på ni seilaser. De seks beste lagene gikk så videre til en Gold Fleet.

Resten havnet i Silver Fleet. Nå begynte alle med 0 poeng, så etter nye seks regattaer ble det kåret en verdensmester.

Tøffe forhold

Forholdene i San Francisco Bay er svært vanskelige sammenlignet med hva vi er vant til hjemme. Det er mye strøm og vinden kommer fort opp i 10–15 m/sek hver dag. Selv i denne vinden måtte deltagerne bytte båter mellom hvert race, slik tradisjonen er i VM IOD. Mannskapene ble fraktet frem og tilbake med RIB.

På det meste lå startbåten og gjorde 4–5 knop på anker! Det sier seg selv at med slike strømforhold er det en utfordring å finne en perfekt linje opp til toppmerket og deretter runde bunnmerket riktig.

Systemet

Alle de skandinaviske båtene havnet i Silver Fleet der Martin Rygh med mannskapet Walther Ørhre, Fredrik Rygh og Gustav Rygh gjorde det best, med en delt tredjeplass.

Vinner av VM IOD 2016 ble tilslutt Charlie Van Voorhis fra Fishers Island nord for New York. Det var stor enighet om systemet med fordeling i gull- og sølv flåte – alle seilerne mente det gamle systemet med 12 regattaer og to stryk, var bedre, forteller Martin.

De gode gamle båtene

Samtidig med IOD-VM seilte Knarrene sitt mesterskap City front, ved St. Francis Yacht Club. Her stilte hele 26 båter på startlinjen.

Det viser seg at i slike forhold som det er her borte er det de gamle båtene som overlever. IOD, Knarr og Folkebåt er «still going», mens nyere konstruksjoner rett og slett blåser i stykker.

På YouTube kan du se film fra IOD VM.

Takket være Jan Petter Røed

Redningen for IOD i Norge kom da skipsreder Jan Petter Røed, med sommersted på Tjøme, fattet interesse for klassen og kjøpte, ikke én, men et antall IODer.

Jan Petter Røed arrangerte «Vrengen Cup» med start og innkomst i Vrengensundet mellom Nøtterøy og Tjøme, en ren IOD regatta, flere år på rad, og han tilrettela for et blomstrende miljø for IOD-seilere i Tønsberg Seilforening. Han fikk følge av andre entusiaster som Tore Grønvold, Ulf Ulriksen, Knut Tenvig, Øystein Aasgaarden, Asbjørn Johnsen, Martin Rygh og Paul Rynning. Røed deltok også internasjonalt og ble en populær ambassadør for klassen. Han lånte sjenerøst ut båter til andre seilere og bidro på den måten til å opprettholde miljøet her hjemme.

I den senere tid er flere båter kjøpt opp av fredrikstadseilere slik at IOD-miljøet nå har flyttet seg over til Fredrikstad. På denne måten er båten egentlig kommet hjem. Den kommer opprinnelig fra Isegran ved Fredrikstad, der den ble tegnet og konstruert av Bjarne Aas for 80 år siden. Og båten lever fortsatt i beste velgående.

I dag er det 150 båter, fordelt på seks forskjellige land, som driver aktiv regattaseiling.