Victory Challenge, Louis Vuitton Cup act 12 for the 32nd Americas Cup, Day 1.Valencia, Spain.***EDITORIAL USE ONLY***© Oskar Kihlborg/ Victory Challenge
Victory Challenge Lost both matches against Mascalzone Latino in the semi finals in division 2.Louis Vuitton Cup act 12 for the 32nd Americas Cup. Day 8.Valencia, Spain.***EDITORIAL USE ONLY***© Oskar Kihlborg/ Victory Challenge

Victory Challenge legger vintertreningen til Dubai

Svenskene gjør som pokalforsvarer Alinghi, de forflytter seg til Dubai for å trene i vinter. Målet er å bli blant de fire som kommer til semifinalen i Louis Vuitton Cup

Publisert Sist oppdatert

Victory Challenge gjorde idag offentlig at det svenske America’s Cup prosjektet legger sin vintertrening til Dubai i de Forenete Arabiske Emirater.

– Vi har fått en unik mulighet til å legge vår vintertrining dit. Med tanke på at forholdene for seiling i Dubai er tilsvarende med hva vi kan vente oss i Valencia i april og mai regner vi med å få betydligt flere dager med kvalitetstrening på vannet, sier Magnus Holmberg.

Dette er ikke bare en unik mulighet, men det er også store utfordringen forbundet med å flytte laget med båter, containere og resten av utstyret fra Valencia til Dubai.

Örn (SWE 63) og Ogrm (SWE 73), som hver veier 24 ton skal for å spare tid fraktes med fly fra Spania til Emiratene. Dette skal skje i løpet av ti dager med to russiske Antonov fly. Victory Challenge har allerede i en tid hatt et mindre team på plass i Dubai for å forberede denne logistiske noe kompliserte operasjon.

En midlertidig base, med seilloft, verksteder og kontor, etableres ved Jumeirah Beach.

Historisk værdata er tydlige. I Valencia kan et America’s Cup-team regne med få treningsdager på vannet i løpet av vinteren – forholdene i Dubai på samme tid tilsvarer de som man finner i Valencia på våren og forsommeren.

– Den tobåtsseilingen vi har hatt i løpet av høsten i Valencia har vært meget effektiv og vi har oppnådd våre mål. Det har vært mest fokus på utvikling av båt og mindre på kappseiling og mannskapsarbeide, sier Magnus Holmberg.

Blant annet har det handlet om utvikling av seil og riggtester for SWE 96, den nye båten som nå er under ferdigstillelse ved verftet i Lindholmen Science Park i Göteborg.

– Den første tiden etter sjøsettingen av en America’s Cup-båt handler om strukturtester og optimalisering. Det tar en viss tid innen man kan seile den for fullt. Derfor er det umulig å so nei når vi får en mulighet til å legge så mange dager til med rendyrket seiltrening, sier Holmberg.

Det gjenstår kun fire måneder til Act 13 i Louis Vuitton Cup starter. uitton Akt 13.

Dermed står også ufordrerserien Louis Vuitton Cup, der de 11 utfrodrerne skal kjempe seg i mellom om retten til møte forsvarereren Alinhgi i selve America’s Cup-finalen.

Louis Vuitton Cup starer 16 april og etter round robin, der alle møter alla to ganger, er bare fire båter igjen til semifinalene som seiles best av fem seilaser.

– Vårt mål er å ta en av de fire semifinalplassene. Med vintertreningen i Dubai vil vi forbedre sjansene til å oppnå dette, avslutter Magnus Holmberg.