Ingen alvorlig skadd
Ingen alvorlig skadd
Ingen alvorlig skadd
Ingen alvorlig skadd

Ingen alvorlig skadd

De skadde ombord på Maximus er nå trygt på land, men det har oppstatt mer dramatikk i Sydney Hobart Race.

Publisert Sist oppdatert

Ray White Koomooloo, en klassisk trebåt som vant Sydney Hobart Race i 1968 startet å ta inn vann. Båten seilte i 22 knops vind. Båten falt ned fra bratt bølge i røff sjør. Mannskapet forsøkte å lense båten, men klarte ikke å holde unna. Mannskapet gikk derfor å flåten og ble senere plukket opp av den britiske båten Adventure.

Topp restaurert båt

Det var en trist for eieren Mike Freebairn. Han har jobbet hardt med båten, og restaurert hver bolt og skrue i båten.

Mike Freebairn forteller.

“The water started coming in. We started ripping up the floor boards trying to find where the water was coming in. We couldn’t locate the problem. We started bailing for a while, then I decided for the safety of the crew that we’d better abandon.

Fem til sykehus

Fem av mannskaper på 23 ble skadet under masktebrekket på Maximus. Det var feste til forstaget som røk, og hele masten falt bakover over cockpiten.

Ian Treleaven, en av de skadde forteller.

“We were just getting ready to do a tack. We had to tack inshore, because we just had to sort out a problem to allow us to put reef in the main and that’s why we were all in our positions. It was all the guys at the back of the boat who got injured.”

Tre av mannskapet ble reddet via helikopter. Glen Attrill med skader i ryggen, George Hendy med hodeskader og ribbeinskader og David Mundy med brukket bein, ribbein, nakke og hofte.

Ian Treleaven og Martin Hannon ble reddet via sjøveien. Den første med hodeskade og den andre med skulder og ryggskade.

I øyeblikket er alle bortsett fra en skrevet ut av sykehuset.

Cracking sounds in the carbon

Dallas Kilponen  fra Maximus forteller:

“I heard a huge bang, then there were cracking sounds in the carbon and a huge thud - it was a sickening sound,” said Kilponen.

“I was out of the bunk and into my gear in five seconds and when I came up on deck it was just carnage.”

Til tross dramatikken, satte mannskapet straks i gang med å begrense skadene.

“It was all very calm and orderly,” sier Kilponen

“Straight away they did a head count, then got the injured guys below.

“Never at any point was there panic. They did a brilliant job.”