Det Šr snart dags att transportera SWE 96 till Valencia.DŠrfšr hade Victory Challenge šppet hus ikvŠll pŒ varvet i Gšteborg, fšr sina partners tillsammans med bŒtbyggarna och deras familjer, och de svenska seglarna som firat jul och nyŒr hemma.
Det Šr snart dags att transportera SWE 96 till Valencia.DŠrfšr hade Victory Challenge šppet hus ikvŠll pŒ varvet i Gšteborg, fšr sina partners tillsammans med bŒtbyggarna och deras familjer, och de svenska seglarna som firat jul och nyŒr hemma.

Åpent hus i Gøteborg

Svenske Victory Challenge viste frem SWE 96 på en «Ôppet Hus» tilstelning i Gøtgeborg igår. Der fremkom interessant opplysninger om designteamet bak båten.

Publisert Sist oppdatert

SWE 96 er snart klar for forsendelse til Valenicia og Victory Challenge benyttet anledningen til å presdentere den nye båten for venner og bekjente.

– En stor dag for satsningen, sa Magnus Holmberg, skipper og rormann.

Han var tilstede sammen med Stefan & Mattias Rahm og Johan Barne fra afterguarden, samt Oscar Angervall, Sebastian Tenghage og Anders Dahlsjö.

For de svenske seilerne i Victory Challenge var kvelden på verftet i Lindholmen Science Park spesiell, ettersom de vanligtvis tilbringer tiden i Valencia og ikke har kunnat følge byggeprosessen,

Nå fikk de møte båtbyggerne og se resultatet av mer enn 25.000 manntimers arbeide.

– Imponerende, man må ha respekt for de kunnskaper båtbyggerne har lagt for dagen. Det er både en avansert og ekstrem båt om man sammenligner med de to båtene som ble bygd før America’s Cup i Auckland. Det er otrolig mye som har hendt bare innen en generasjon av denne klassen,  var Magnus Holmbergs kommentar.

 – Det er alltid en fantastisk følelse når båten skal leveres , sa Killian Bushe, som har ledet byggingen.

Det var også han som byggde vinnerbåtene i de to siste Volvo Ocean Race, tyske Illbruk 2000-2001 og ABN AMRO 2005-2006. Nå har han hatt 25 båtbyggere til disposisjon for byggingen av SWE 96 som blir Victory Challenges båt for de avgjørende seilasene i den 32. America’s Cup.

Koordinator har vært Sam Murch, Victory Challenges shore manager.

Igår ble altså verftet åpnet fors spesielt inbudte. Konferensier var Robert Aschberg, mediepartner Viasat Broadcastings store TV-personlighet. På storskjermer viste man video fra Valencia med ttobåtstreningen med SWE 63 og SWE 73 og fra seiren over Alinghi i  Louis Vuitton regattaen i Valencia ifjor, samt et fotoshow fra hele byggeprosessen.

 For Victory Challenges seglingsteam var dette den siste kvelden i Göteborg. I dag drar seilerne til Dubai for vinterträning.

– Det skal bli bra kul og jeg ser frem til en måneds bra seiling som jeg er overbevist om kommer til å bløi velkdig verdifull for oss, sa Magnus Holmberg.

Det er bare tre måneder igjen til den siste forberedelses-regattan, Valencia Louis Vuitton Act 13, og bare tre og en halv  måned til Louis Vuitton Cup, da de elve utfordrerne til slut tavgjør hvem som blir  Alinghis utfordreri America’s Cup-finalen.

SWE 96 er i llikhet med  SWE 63 og SWE 73 tegnet av Mani Frers. Nå har har fått med faren, den ledendariske German Frers.

Målet er å bli blant de fire beste som  kommer til Louis Vuttons semifinaler, der de andre sannsynligvis vil bli Emirates Team New Zealand, BMW Oracle og Team Luna Rossa.