Ruten klar i Volvo Ocean Race, ti lag mulig
"Mean Machine", ex-"Pirates of the Caribbean", skippered by Peter de Ridder is tested in the waters off Portsmouth, 12th Dec 06. The Dutch-owned boat will be one of the entrants in the Volvo Ocean Race 2008-9, starting from Alicante, Spain in Nov ...
Ruten klar i Volvo Ocean Race, ti lag mulig

Ruten klar i Volvo Ocean Race, ti lag mulig

Regattasjefen Andy Hindley har lagt ut notice of race for Volvo Ocean Race 2008-09. Ruten er på det nærmeste klar og jentene får en tallmessig fordel.

Publisert Sist oppdatert

Dette er ikke de eneste nyhetene i invitasjonen til Volvo Ocean Race som starter i Alicante 11 oktober 2008. Båtene skal ha med en ekstra mediaperson på alle etappene som ikke for delta i selve seilingen, og pro-am regattaer i alle havnene står på programmet.

11 etapper

Volvo Ocean Race vil denne gangen bestå av 11 etapper med åtte in port seilaser som teller i sammendraget og åtte pro-am seilaser som ikke gjør det, men arrangøren vil likevel legge tydelig press på deltakerne om å delta, og truer med å trekke poeng fra dem som ikke er med uten særlig god grunn.

Til Østen

Som sist vil lagene score poeng ved passeringen av waypoints, men det største bruddet fra tidligere regattaer er anløp i midtøsten, India, Singapore og Kina før seilerne legger kursen syd om Kapp Horn på vei til Brasil. Ikke alle havner er ferdigforhandlet, men grovskissen gir et godt inntrykk av hvor båtene skal seile. Selv om dette ikke fremgår av skisssen er det mulig at Australia eller New Zealand kommer med på reiseruten mellom Kina og Brasil. I så fall vil seilerne få en fullverdig sydishavsetappe, noe den ny ruten har vært kritisert for å mangle.

Leg 1: Alicante to South Africa via Fernando da Noronja scoring waypoint

Leg 2: South Africa to the Middle East via a scoring waypoint at 20degS (they are talking to four ports in the Middle East)

Leg 3: Middle East to India (they are talking to Mumbai, Goa or Kochi)

Leg 4: India to South East Asia, leaving Palau Weh, Indonesia to port (Singapore or Malaysia)

Leg 5: South East Asia to China (port 1- Shanghai?) - this will be pitstop rather a full-on stopover

Leg 6: China to China (port 2 - Qingdao?)

Leg 7: China to Brazil via scoring waypoints at 36degS and at Cape Horn

Leg 8: Brazil to USA leaving Fernando da Noronja to port, also a scoring waypoint

Leg 9: USA to Western Europe via a scoring waypoint on the longitude of St John, Newfoundland (France, UK, Holland or Ireland)

Leg 10: Western Europe to Sweden (Gothenberg or Stockholm)

Leg 11: Sweden to the finish (likely to be elsewhere in Sweden, Russia, Finland or Germany)

Mer lettvind og kryss

Hindley peker på at selv om detaljer fremdeles gjenstår er dette tilstrekkelig for designere til å beregne optimale egenskaper ut fra farvannet båtene skal seile i.

Volvo kommer nok en gnag til å supplere all værinformasjon til deltakerne som derved slipper å laste ned kostbar værfiler slik de måtte under det første Volvo Ocean Race i 2001-02.

Egen medieperson

Det blir denne gangen strengt ulovlig for båtenes mediaperson å delta i selve seilingen. Vedkommende skal være med på alle etapper og selv om et slikt forbud kan bli vanskelig å håndheve, lover Hindley å slå hardt ned på dem som jukser med dette.

Oppfordrer til jentebåt

Arrangøren forsøker å legge forholdene til rette for et jente- eller blandete lag og mens gutta får seile med ti mann pluss en medieperson, kan et jentelag ha med hele 13 seilere pluss mediepersonen. Er det minst fem jenter ombord, får vedkommende båt en ekstra person med. For å få med yngre seilere skal minst 30% av laget være under 30 år ved start, med mindre hele laget er over 50 år ved start. Old boys lag er med andre ord også velkommen.

Økt populæritet

Per idag er det kun Ericsson og Mean Machine som har gått ut og annonsert lag i neste Volvo Ocean Race, men i tillegg til Ericssons Juan Kouyoumdjian konstruerte båt som får John Kostecki som skipper og Peter de Ridder's Mean Machine lunder ledelse av Ray Davies i en båt fra Judel-Vrolijks tegnebord, mener Hindley at ytterligere fire lag er mer eller mindre klare pluss at fire andre er godt igang med å reise penger. Det ryktes at Ericsson vil stille med en båt nummer to, muligens en jentebåt og at spanske Movistar snart er klare, også de med to båter hvorav en jentebåt. Knut Frostads gode venner Torben Grael og Alan Adler's Brazilian team skal være på god vei til å ha finansiert en ny båt. I tillegg skal lag fra Irland, India og Kina være godt igang med forberedelsene.