America's Cup hvert annet år?
Larry Ellisons BMW/Oracle team leder an i planene om å korte ned intervallene mellom America's Cup seilasene fra fire til to år. - Det kutter kostnader og gir sponsorene mer valuta for pengene sier prosjektleder Tom Ehman
De fleste av de andre lagene som deltar i årets America's Cup seilaser støtter Ehman i at et kortere inertervall mellom regattaene vil skape større interesse, gi mer spenning og flere regbattaer på kort tid. Det vil igjen føre til mer TV dekning som gir mer penger i kassene og mindre penger ut av vindet. Dette fremkom under et intervju med Ehman under London Boat Show som ble avsluttet i helgen.
Et to års intervall betyr imidlertid at det kan bli vanskeligere for nye lag å komme på banen ettersom to år er kort tid til å få et prosjekt opp og stå. For nye prosjekter blir det vanskelig å reise de nødvendige pengene uten å kunne vise til at de kan ta opp konkurransen med de beste. - Det er ikke lett på en to års periode, sier James Pleasance, managing director i Force10 Marketing, et selskap som har spesialisert seg på å skaffe sponosrer til seiling.
Man regner med at både BMW/Oracle og Alinghi hver bruker i størrelsesorden USD 100 mill. på det kommende America´s Cup.